سهم الارث جنین

1403/2/7 04:10

سهم الارث جنین

در قانون مدنی ، مقررات و احکام مربوط به ارث و نحوه تقسیم کردن آن پیش بینی شده است . همانگونه که واضح است ، اشخاصی می توانند از مورث ارث ببرند که زنده باشند . اما بر اساس قانون مدنی ، جنینی هم که در شکم مادرش است ، در شرایطی می تواند ارث ببرد . به این دلیل که او هم یک موجود زنده است و اهلیت تمتع یا برخورداری از حقوق را به محض انعقاد نطفه اش به دست آورده است . بنابراین ، در این مقاله قصد داریم که به بررسی دقیق پیرامون ارث جنین و سهم الارث جنین بپردازیم . به همین مناسبت ، ابتدا ارث و سپس ارث جنین و شرایط ارث بردن جنین را مورد بررسی قرار خواهیم داد .  

ارث چیست؟

بر اساس ماده 867 قانون مدنی ، " ارث به موت حقیقی یا به موت فرضی مورث تحقق پیدا می کند " . بنابراین ، ارث ناظر بر مالی است که از طرف شخص متوفی به بازماندگان وی می رسد که باید بر طبق قواعد ارث میان آنها تقسیم بشود . ناگفته پیداست که مسئله ارث و نحوه تقسیم کردن آن از جمله پیچیده ترین و مهمترین مسائل حقوقی است که در قرآن کریم با دقت به آن پرداخته شده است . بر اساس قانون مدنی نیز ارث متوفی بر اساس درجه نزدیکی ، به بازماندگان وی می رسد . 

ارث جنین

بر اساس ماده 957 قانون مدنی ، به طور کلی جنین یا حمل اهلیت دارا شدن حقوق را به شرط اینکه زنده متولد بشود داراست . بر اساس این ماده ، " حمل از حقوق مدنی متمتع می گردد ؛ مشروط بر اینکه زنده متولد شود " . همانطور که از این ماده مشخص است ، حمل یا جنین هم می تواند از ارث برخوردار باشد ؛ البته به شرط اینکه زنده به دنیا بیاید . بنابراین ، علیرغم تصوری که سهم الارث را تنها متعلق به اشخاصی که زنده اند می داند ، جنین نیز در صورتی که جزء ورثه باشد ، قابلیت ارث بردن را خواهد داشت که در این حالت ، تا زمان به دنیا آمدن جنین باید برای تقسیم ارث صبر کرد .  

شرایط ارث بردن جنین

در ماده 875 قانون مدنی ، در خصوص شرایط ارث بردن جنین چنین مقرر شده است : " شرط وراثت زنده بودن در حین فوت مورث است و اگر حملی باشد ، در صورتی ارث می برد که نطفه او حین الفوت منعقد بوده و زنده هم متولد شود ، اگر چه فورا پس از تولد بمیرد " . بر این اساس ، شرایط ارث بردن جنین شامل دو مطلب است :

اولا اینکه انعقاد نطفه جنین باید قبل از فوت مورث بوده باشد و ثانیا ، اینکه جنین حتما باید زنده متولد بشود ؛ اگر چه یک لحظه بعد از زنده متولد شدن فوت کند .   

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سهم الارث جنین به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ارث تاریخ ثبت: 04:10 1403/2/7 132 نفر بازدید