مطالبه نفقه و مهریه از ارث شوهر فوت شده

1403/1/26 18:58

مطالبه نفقه و مهریه از ارث شوهر فوت شده

زمانی که مردی فوت می کند ارث وی بین وراث متوفی تقسیم می گردد یعنی اگر متوفی دارای فرزند باشد ارثی که به همسر متوفی می رسد یک هشتم می باشد و اگر متوفی فرزندی نداشته باشد ارث زن از شوهرش یک چهارم است . اما قبل از این که ارث متوفی تقسیم گردد و گواهی انحصار وراثت سهم وراث و تعداد آنها را تعیین کند ابتدا کلیه دیون اعم از قرض ، وام ، بدهی های وی از دارای او کسر می گردد . اما سوالی که در اینجا پرسیده می شود این است که آیا زن متوفی می تواند ارث یا نفقه خود را مطالبه کند قبل از این که ارثی تقسیم شود ؟ در این مقاله به بررسی پرداخت مهریه از ترکه متوفی  و پرداخت نفقه از ترکه متوفی می پردازیم.  

پرداخت مهریه از ترکه متوفی

پرداخت مهریه از ترکه متوفی به این صورت است که زوجه می تواند مهریه خود را درصورتی که نبخشیده باشد و یا دریافت نکرده باشد از ترکه متوفی دریافت نماید بنابراین مطالبه مهریه از ارث شوهر فوت شده امکانپذیر است .  برای این منظور زن بعد از فوت همسرش می تواند برای مطالبه مهریه از ارث دادخواستی در دفاتر خدمات قضایی مبنی برمطالبه مهریه تقدیم و اقامه دعوا نماید .  میزان مهریه زوجه با نرخ روز محاسبه و پرداخت می گردد . نرخ روز طبق شاخص بانک مرکزی محاسبه و تعیین می گردد . برای مثال : زمانی که فردی در سال 96 فوت می کند اگر مهریه همسر او در سال 1350، 20 هزار تومان باشد ابتدا ارزش 20 هزار تومان آن زمان را با نرخ مصوب بانک مرکزی با همان نسبت به زمان حال تعیین می گردد و به قیمت سال 96 پرداخت می گردد .

نکته قابل توجه این است که اگر زنی بمیرد و همسرش زنده باشد فرزندان می توانند مهریه مادر متوفی خود را با دادخواست مطالبه طلب ( مهریه زن ) مطالبه نمایند .  

لازم به ذکر است که مطالبه مهریه از ارث زوجه کم نمی کند .  

مطالبه نفقه از ترکه همسر فوت شده

زوجه برای مطالبه نفقه از ترکه شوهر فوت شده در صورتی که ثابت شود مرد در زمان حیاتش نفقه را پرداخت نکرده است نفقه قابل وصول است . ولی اگر زوجه در زمان حیات متوفی با وی زندگی می کرده و غذا ، پوشاک و مسکن برای وی فراهم بوده نفقه قابل وصول نمی باشد .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مطالبه نفقه و مهریه از ارث شوهر فوت شده به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ارث تاریخ ثبت: 18:58 1403/1/26 132 نفر بازدید