شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق

1403/1/31 22:51

شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق

بر اساس قانون مدنی ، هر یک از زوجین اعم از زن و مرد می توانند در صورت فوت ، از ارث دیگری برخوردار بشوند که این رابطه توارث میان زوجین به علاوه میزان سهم الارث هر یک از زوج و زوجه در فقه و قانون به صورت دقیق مشخص شده است . با این وجود ، در مواردی ممکن است که زن و شوهر طلاق گرفته و از هم جدا شده باشند و سپس شوهر فوت کند .

در این خصوص سوالی مطرح می شود و آن هم این است که آیا بعد از طلاق نیز زن می تواند از شوهر خود ارث ببرد ؟ در صورتی که پاسخ به این سوال مثبت است ، شرایط ارث بردن زن پس از طلاق به چه صورت است ؟ به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله به بررسی موضوع ارث زن بعد از طلاق پرداخته و شرایط قانونی آن را توضیح خواهیم داد .

سهم ارث زن از شوهر

وجود رابطه سببیت میان زن و شوهر سبب می شود که به هر یک از آنها پس از فوت دیگری ارث تعلق بگیرد . احکام مربوط به ارث بردن زن از شوهر در قانون مدنی با عنایت به قواعد فقهی به صورت دقیق تنظیم شده است . به عنوان مثال می توان به ماده 864 قانون مدنی اشاره کرد که بر اساس آن :

" از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می برند ، هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشند " . همچنین ، بر اساس ماده 940 قانون مدنی ، زن و مرد در صورتی از هم ارث می برند که رابطه زوجیت میان آنها از نوع ازدواج دائم بوده باشد ؛ نه ازدواج موقت . همچنین ، باید هر یک از زن یا شوهر در حین فوت دیگری زنده باشند و در زوجیت هم بوده باشند تا رابطه توارث برقرار شود .

نکته مهم دیگری که در خصوص ارث زن از شوهر وجود دارد ، مربوط به میزان ارث زن از همسر متوفی می باشد که در صورت داشتن فرزند و نداشتن فرزند ، این سهم الارث متغیر خواهد بود . با این توضیح که در صورتی که مرد فرزند نداشته باشد ، سهم الارث زن یک چهارم خواهد بود ، ولی اگر مرد فرزند داشته باشد ، سهم الارث زن یک هشتم است .  

شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق

مواردی که در قسمت قبل در مورد ارث زن از شوهر بررسی شد ، در صورتی بود که زن در رابطه زوجیت دائم با شوهر باشد و شوهر فوت کند . با این وجود ، در شرایطی ممکن است بنا به دلایلی زن و شوهر از هم جدا شده باشند و سپس شوهر فوت کند . در چنین شرایطی ، این سوال مطرح می شود که آیا زن بعد از طلاق گرفتن از شوهر نیز می تواند از او ارث ببرد ؟

پاسخ به این سوال در ضمن ماده 943 قانون مدنی آمده است که بر اساس آن ، شرایط ارث بردن زن بعد از جدایی مشخص شده است . بر اساس ماده مذکور : " اگر شوهر ، زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند ، هر یک از آن ها که قبل از انقضای عده بمیرد ، دیگری از او ارث می برد . لیکن اگر فوت یکی ‌از آن ها بعد از انقضای عده بوده و یا طلاق بائن باشد ، از یکدیگر ارث نمی برند " .

در توضیح این ماده باید گفت : طلاق میان زوجین یا از نوع طلاق بائن است که مرد و زن پس از طلاق به صورت کامل از هم جدا شده و امکان رجوع از طلاق وجود ندارد و یا اینکه طلاق رجعی است که بر اساس آن ، مرد می تواند در مدت عده طلاق رجعی به زن رجوع کند و بدون نیاز به خواندن عقد ازدواج مجدد ، زندگی کنند .
از آن جهت که بر اساس قانون ، مطلقه رجعیه ( یعنی خانمی که با طلاق رجعی از همسرش جدا شده است ) نوعا در حکم زوجه می باشد ، از حقوق زوجه که در قانون مدنی مقرر شده است برخوردار خواهد بود که ارث بردن ، یکی از آنها می باشد .

به عبارت دیگر ، در شرایطی که زن و شوهر با طلاق رجعی از هم جدا شده باشند و شوهر در طول مدت عده طلاق رجعی ( سه طهر پس از طلاق ) فوت کرده باشد ، زن می تواند از ارث وی برخوردار باشد . لکن در صورتی که طلاق از نوع طلاق بائن باشد و یا اینکه فوت مرد پس از سپری شدن عده طلاق زن رخ داده باشد ، دریافت سهم الارث زن پس از طلاق منتفی خواهد بود .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ارث تاریخ ثبت: 22:51 1403/1/31 336 نفر بازدید