ارث در عقد موقت

1403/1/10 06:04

ارث در عقد موقت

بر اساس ماده 867 قانون مدنی ، ارث به موت حقیقی یا به موت فرضی مورث تحقق پیدا می کند . از جمله اشخاصی که بر اساس قانون مدنی از هم ارث می برند ، زن و شوهر هستند که با هم عقد کرده باشند و در حین فوت ، در زوجیت هم باشند . در قانون مدنی ، ارث زن از شوهر در عقد دائم مورد پیش بینی قرار گرفته است .  اما ارث بردن زن در عقد موقت در قانون مورد پیش بینی قرار نگرفته است . حال سوال اینجاست که تکلیف ارث زن در عقد موقت چیست ؟ آیا در صیغه موقت هم به زن ارث تعلق می گیرد ؟ در پاسخ به این سوال ، در این مقاله به بررسی ارث زن و ارث زن در عقد موقت خواهیم پرداخت .  

ارث زن

بر اساس ماده 864 قانون مدنی ، در خصوص ارث زن از شوهر چنین مقرر شده است : " از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می برند ، هریک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشند " . بنابراین ، از جمله شرایط ارث بردن زن از مرد این است که زن و مرد با هم عقد کرده باشند و در حین فوت دیگری زنده باشند . سهم ارث زن از شوهر در صورت داشتن فرزند و نداشتن فرزند با هم تفاوت دارد . در صورتی که مرد صاحب فرزند نباشد ، سهم زن یک چهارم خواهد بود اما در صورتی که مرد فرزند داشته باشد ، ارث زن یک هشتم است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سهم زن از ارث شوهر کلیک کنید .  

ارث زن در عقد موقت

در ماده 940 قانون مدنی رابطه توارث میان زوجینی برقرار شده است که عقد دائم کرده باشند . بر اساس این ماده " زوجین که زوجیت آنها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند ، از یکدیگر ارث می برند " . ارث نبردن زن در عقد موقت ، بر اساس قواعد فقهی است که در قانون مدنی هم بر این اساس پیش بینی شده است . به این دلیل که ارث بردن و رابطه توارث ، جزء احکام آمره هستند ، توافق بر خلاف آن هم مجاز نمی باشد . به همین مناسبت ، شرط ارث بردن در عقد موقت هم بنا به نظر مشهور تر ، صحیح نمی باشد . چرا که شرط ارث در عقد موقت ، میزان سهم الارث دیگران را تحت تاثیر قرار خواهد داد . اما به هر حال ، می توان برای زوجه در عقد موقت مالی را وصیت کرد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ارث در عقد موقت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ارث تاریخ ثبت: 06:04 1403/1/10 126 نفر بازدید