تقسیم ارث پدر و مصادیق آن

1402/12/25 16:45

تقسیم ارث پدر و مصادیق آن

یکی از قدیمی ترین اختلافات و دعاوی در دادگاه ها مربوط به عدم توافق در مورد تقسیم ارث و میزان سهم الارث هر یک از وراث است که بهترین راه حل برای تقسیم ارث توافق میان وراث است که در غیر این صورت توسط مراجع قضایی صورت می گیرد به این ترتیب که وراث بعد از پرداخت مالیات ارث و مراجعه به شورای حل اختلاف و گرفتن گواهی انحصار وراثت اقدام به تقسیم ارث می نمایند . همانطور که طبقات و درجات ارث گفته شد ، برای تقسیم ارث رعایت ترتیب طبقات و درجات از اهمیت بسیاری برخوردار است ، به طوری که با وجود طبقه اول ، طبقه دوم ارث نمی برد و با وجود درجه اول نیز درجه دوم ارث نمی برد . میزان سهم الارث هر یک از وراث طبق قانون مشخص شده است . در این مقاله به بررسی تقسیم ارث پدر و مصادیق مختلف آن می پردازیم . 

تقسیم ارث پدر

بعد از فوت وراث با مراجعه به شورای حل اختلاف و گرفتن گواهی انحصار وراثت اقدام به تقسیم ارث می کنند . طبقه اول از وراث عبارتند از : 

-در جه یک : پدر و مادر و فرزندان

- درجه دو اولاد اولاد ( نوه های متوفی )

زمانی که پدر فوت می کند ابتدا در صورت زنده بودن همسرش ، سهم زن از ارث شوهر به وی پرداخت می شود . بعد از پرداخت مهریه زوجه و میزان سهم الارث او در صورت نداشتن فرزند یک چهارم به او ارث تعلق می گیرد و در صورت داشتن فرزند به زوجه یک هشتم ارث می رسد . ( چون رابطه زوجیت سببی است یعنی از طریق ازدواج خویشاوند شده اند سهم او اول پرداخت می گردد . )

بعد از آن نوبت به بقیه وراث می رسد . اگر متوفی دارای پدر و مادر باشد . و فرزند هم داشته باشد سهم هر یک از پدر و مادر متوفی یک ششم است و در صورتی که متوفی پدر یا مادر و یا هم پدر و هم مادر داشته باشد و فرزند نداشته باشد سهم مادر یک سوم و بقیه ترکه متعلق به پدر است .

تقسیم ارث پدر در مصادیق مختلف

برای تقسیم ارث پدر به فرزندان چندین حالت وجود دارد : 

اگر وراث متوفی پدر و مادر و یک دختر باشد . سهم ارث پدر یک ششم و سهم ارث مادر نیز یک ششم می باشد . سهم ارث دختر سه ششم می باشد . 

اگر وراث متوفی پدر و مادر و چند دختر باشند . سهم پدر و مادر هر یک یک ششم  است و چهار ششم بین دختران تقسیم می گردد . 

اگر وراث متوفی پدر و مادر یا یکی از این دو باشد و ما بقی پسر و دختر باشند به نسبت پسر دو برابر دختر تقسیم می شود . 

حالت دیگر این است که متوفی دارای پدر و مادر و یک و یا چند فرزند پسر باشد . در اینجا یک ششم به پدر یا مادر می رسد و مابقی به پسر یا پسران متوفی می رسد . 

نکته مهم این است که اول زوجه سهم ارث خود را می برد و بقیه ترکه به صورت فوق تقسیم می گردد . 

در صورتی که فردی فوت کند و دارای زوجه ، پدر یا مادر و دختر یا پسر باشد . طبق قواعد فوق ارث تقسیم می گردد . 

نکته قابل توجه اینکه ، در صورتی که بعد از مدتی پدر بزرگ ( پدر متوفی ) فوت کند . و دارای فرزند باشد دیگر ارث به نوه نمی رسد . برطبق قاعده باوجود طبقه اول، طبقه دوم ارث نمی برد و باوجود درجه اول درجه دوم ارث نمی‌برد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تقسیم ارث پدر و مصادیق آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ارث تاریخ ثبت: 16:45 1402/12/25 131 نفر بازدید