محرومیت از ارث

1403/1/14 22:24

محرومیت از ارث

زمانی که فرد زنده است می تواند هر تصمیمی درمورد دارایی اش بگیرد و حق هر گونه دخل و تصرفی در اموال و دارایی خود را دارد اما به محض اینکه فردی فوت می کند اموال او به بازماندگان فرد متوفی تعلق می گیرد که اگر فرد بخواهد در مورد اموال خود بعد از مرگش تصمیمی بگیرد این عمل تنها در یک صورت ممکن است که فرد می تواند در مورد اموالش بعد از فوتش تصمیمی بگیرد که از طرق وصیت تکلیف آن را تعیین کند . به عبارت دیگر فرد در زمان حیاتش می تواند از طریق وصیت در مورد دارایی اش تصمیم بگیرد و گاهی ممکن پدر یا مادری قصد داشته باشند که همه اموال خود را به یکی از فرزندان خود بدهد و یا گاهی ممکن است تصمیم بگیرند فرزندی را از ارث محروم کند . در این مقاله به بررسی محرومیت از ارث و محرومیت از ارث به موجب قانون می پردازیم .  

محرومیت از ارث

ممکن متوفی تعیین کند که دارایی وی پس از مرگ او چگونه تقسیم شود ، در واقع ممکن است متوفی در زمان حیاتش وصیت کند اموال او صرف امور خیریه شود و یا یکی از فرزندان خود را طبق وصیت نامه از ارث محروم کند و یا کل اموال را برای یکی از فرزندانش وصیت کند .  

همانطور که در مقاله میزان وصیت اموال گفته شد ، وصیت در یک سوم اموال متوفی نافذ است و اگر بقیه وراث قبول نمایند و رضایت دهند وصیت متوفی بیش از یک سوم پذیرفته می شود . پس بنابراین زمانی که فرد وصیتی می کند که فرزند خود را از ارث محروم کرده است ، فقط تا میزان ثلث اموال این وصیت نافذ و قبول است .  لازم به ذکر است که هیچ کس نمی تواند به موجب وصیت ورثه خود را کلا از ارث محروم کند .  

محرومیت از ارث به موجب قانون

اکثر افراد جامعه به طرق مختلف عبارت محرومیت از ارث را شنیده اند اما آیا واقعا امکان محروم کردن یکی از اولاد از ارث ممکن است یا خیر که در این خصوص نیاز است قوانین مورد بررسی قرار گیرد که آیا بر طبق قوانین محرومیت از ارث نیز امکانپذیر است یا خیر ،طبق ماده 837 قانون مدنی محرومیت از ارث به این صورت است که اگر فردی به موجب وصیت ، یک یا چند نفر از ورثه خود را از ارث محروم کند ، وصیت مزبور نافذ نیست .  محرومیت از ارث با وصیت اگر چه تا ثلث وصیت نافذ و درست است اما در حقیقت محرومیت وراث از کل اموال طبق قانون از ارث مورد قبول نمی باشد .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محرومیت از ارث به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ارث تاریخ ثبت: 22:24 1403/1/14 169 نفر بازدید