عده فسخ نکاح

1403/1/25 11:47

عده فسخ نکاح

یکی از مهمترین احکامی که در زمان جدایی و انحلال نکاح میان زوجین مطرح می شود ، لزوم نگه داشتن عده است . به همین دلیل ، بر اساس قانون و شرع در زمان منحل شدن نکاح بواسطه طلاق ، فسخ نکاح ، بذل مدت و فوت مرد ، زن ملزم است تا زمانی را سپری کرده و پس از آن در صورت تمایل به عقد دیگری درآید . هر کدام از این موارد نیازمند سپری شدن مدت متفاوتی است . بنابراین ، لزوم رعایت عده نیازمند اطلاع از عده فسخ نکاح و مدت زمان آن است . به همین دلیل در این مقاله به بررسی اینکه فسخ نکاح چیست و عده فسخ نکاح چقدر است خواهیم پرداخت .

فسخ نکاح چیست؟

به موجب ماده 1120 قانون مدنی ، یکی از راههای انحلال عقد دائم ، فسخ نکاح است . بر اساس آن ، در موادی از قانون مدنی موارد فسخ ازدواج پیش بینی شده اند که زن یا مرد می توانند در صورت وجود شرایطی اقدام به فسخ ازدواج کنند . فسخ نکاح البته با طلاق متفاوت است و نیازمند رعایت تشریفات مربوط به طلاق نیست . 

- یکی از مواردی که سبب ایجاد حق فسخ می شود ، تدلیس در نکاح است .

- همچنین در صورتی که مرد یا زن عیوبی داشته باشند ، طرف مقابل با اثبات این عیوب می تواند نکاح را فسخ کند . برای مشاهده موارد فسخ نکاح از طرف زن و فسخ نکاح از طرف مرد کلیک کنید .

- بعلاوه اینکه هرگاه شرط خاصی برای یکی از طرفین شرط شده باشد ولی بعدا معلوم شود که او این صفت را ندارد ، طرف مقابل می تواند نکاح را فسخ کند .  

عده فسخ نکاح چقدر است؟

به لحاظ عرفی لزوم نگه داشتن عده مرتبط با طلاق است . اما فسخ نکاح نیز از آن جهت که یکی از اسباب انحلال نکاح به شمار می رود نیازمند نگه داشتن عده است . فلسفه نگه داشتن عده فسخ نکاح مانند عده طلاق جلوگیری از اختلاط نسل و حمایت از جنین است . به همین دلیل ، قانون مدنی در ماده 1151 قانون مدنی مدت عده در فسخ نکاح را بیان کرده است . " عده فسخ نکاح سه طُهر است ؛ مگر آنکه زن به اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت عده او سه ماه است " . همچنین ، در ماده 1153 عده فسخ نکاح زنان باردار چنین مقرر نموده است : " عده فسخ نکاح در مورد زن حامله تا وضع حمل است " .  

بنابراین ، بر اساس این دو ماده ، عده فسخ نکاح پس از پاکیزه شدن از سومین عادت زنانگی است ؛ مگر اینکه زن یائسه باشد که در این صورت عده او سه ماه است . در موردی هم که زنی باردار باشد ، مدت عده فسخ نکاح برای او تا زمان وضع حمل اوست .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عده فسخ نکاح به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 11:47 1403/1/25 139 نفر بازدید