عده وفات شوهر

1403/1/10 06:12

عده وفات شوهر

یکی از انواع عده که در قرآن کریم به آن اشاره شده است ، عده وفات می باشد . لزوم نگه داشتن عده برای فوت شوهر ، از رعایت احترام به نکاحی که با فوت شوهر از بین رفته است ناشی می شود . به همین دلیل ، در مواردی که بیم اختلاط نسل هم در بین نیست ( مانند دختر باکره و زن یائسه ) ، باز هم زن باید عده وفات را نگه دارد . در قانون مدنی نیز عده وفات در ماده 1154 قانون مدنی مقرر شده است و مدت عده وفات شوهر تعیین شده است . به همین دلیل در این مقاله به بررسی عده وفات شوهر ، مدت عده وفات شوهر و عده وفات زن باردار خواهیم پرداخت .

عده وفات شوهر

بر اساس آیه 24 سوره بقره به عده وفات شوهر اشاره شده است . " والّذین یُتوفّون منكم ویذرون أزواجاً یتربّصن بأنفسهنّ أربعة أشهرٍ وعشراً  " . به این معنا که " مردانی که بمیرند و زنانشان زنده مانند، آن زنان باید از شوهر کردن خودداری کنند تا مدّت چهار ماه و ده روز بگذرد " . بر همین اساس ، در فقه اسلام نیز در خصوص عده وفات شوهر چنین حکمی مقرر شده است . پس از آن قانون مدنی نیز در ماده 1154 به لزوم نگه داشتن عده در مورد فوت شوهر حکم داده است .

مدت عده وفات شوهر

بر اساس آیه 24 سوره مبارکه بقره و ماده 1154 قانون مدنی ، " عده وفات چه در نکاح دائم چه در نکاح منقطع در هر حال چهار ماه و ده روز است ... " . بر اساس این ماده مدت زمان عده وفات شوهر ، چهار ماه و ده روز است . مدت عده وفات شوهر چه در عقد دائم و چه در عقد موقت یکسان است و از این لحاظ تفاوتی میان عده وفات عقد دائم و عده وفات عقد موقت نیست . بنابراین ، حتی در صورتی که زن در عقد موقت مردی باشد و مرد فوت کند ، زن ملزم است تا مدت چهار ماه و ده روز ازدواج نکند .

نکته مهم این است که نگه داشتن عده وفات برای زن در هر حال لازم و ضروری است . حتی اگر خانم هنوز باکره باشد ، برخلاف عده طلاق ، باید همین چهار ماه و ده روز را عده نگه دارد . همچنین اگر خانم یائسه باشد و امکان بارداری نباشد ، زن بدلیل احترام به نکاح سابق _ و نه بدلیل امکان اختلاط نسل _ باید همین مدت را عده نگه دارد .

عده وفات زن باردار

مهم ترین دلیل تعیین عده در مورد زن باردار حمایت از جنین است . به همین دلیل با اینکه امکان اختلاط نسل وجود ندارد ، زن باید عده وفات نگه دارد . با توجه به این فلسفه ، در ادامه ماده 1154 پس از اعلام مدت عده فوت شوهر چنین مقرر شده است : " مگر اینکه زن حامل باشد ، که در این صورت عده وفات تا موقع وضع حمل است ، مشروط بر اینکه فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد و الا مدت همان چهار ماه و ده روز است " .  بر اساس این ماده ، در صورتی که فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل بیشتر از چهار ماه و ده روز باشد ، زن باید تا موقع وضع حمل عده نگه دارد . ولی در صورتی که فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل کمتر از چهار ماه و ده روز باشد ، مدت عده همان چهار ماه و ده روز است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عده وفات شوهر به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 06:12 1403/1/10 224 نفر بازدید