دادخواست استرداد هدایای نامزدی

1403/1/29 09:14

دادخواست استرداد هدایای نامزدی

زمانی که دو طرف با هم نامزد می شوند ، یعنی در خصوص آینده زندگی به تفاهم می رسند و وعده ازدواج به هم می دهند . مطابق مقررات قانون مدنی ، این وعده ، جایز است و هر یک از طرفین می تواند پشیمان شود و از آن رجوع کند . به دنبال بر هم خوردن وعده ازدواج ، دعوای استرداد هدایای نامزدی ، به خصوص در خصوص اموالی همچون حلقه و طلاجات موضوعی پر اهمیت می شود که طرفین می توانند به دادگاه صالح مراجعه کرده و دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی تقدیم کنند . بنابراین ، در این مقاله دعوای استرداد هدایای دوران نامزدی و دادخواست استرداد هدایای نامزدی و دادگاه صالح دعوای استرداد هدایای نامزدی را مورد بررسی قرار می دهیم .

دعوای استرداد هدایای نامزدی

بر اساس ماده 1037 قانون مدنی "  هریک از نامزدها می توانند در صورت به هم خوردن وصلت منظور ، هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده است مطالبه کند و اگر عین هدایا موجود نباشد ، مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می شود ، مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد " .

به همین دلیل ، هر یک از نامزدها می توانند اقدام به طرح دعوای استرداد هدایای نامزدی کنند . منظور از هدایای دوران نامزدی ، هدایایی است که بعد از خواستگاری و قبل از عقد ازدواج داده شده است که این هدایا به دو نوع هدایای مصرفی و هدایای غیر مصرفی قابل تقسیم است . استرداد هدایای نامزدی در مورد این دو دسته هدایا متفاوت است . برای استرداد هدایای دوران نامزدی باید در دادگاه مربوطه دعوای استرداد هدایای دوران نامزدی را اقامه کرد تا به نتیجه رسید . دادگاه صالح برای دعوای استرداد هدایای نامزدی ، بر اساس قانون حمایت خانواده ، دادگاه خانواده می باشد . بنابراین ، دعوای استرداد هدایای دوران نامزدی در صلاحیت دادگاه خانواده است .

دادخواست اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی

اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی نیازمند ارائه دادخواست استرداد هدایای نامزدی به دادگاه صالح می باشد . استرداد هدایای نامزدی نیز مانند هر دعوای دیگر حقوقی نیازمند دریافت فرم دادخواست و تکمیل آن می باشد . برای اطلاع از نحوه تکمیل فرم دادخواست کلیک کنید .  

ابتدا باید مشخصات را در ستون های مربوطه درج کرد . در قسمت خواسته می توان استرداد اصل هدایا و قیمت آن را به دقت درج کرد . در قسمت دلایل و منضمات می توان مواردی همچون فاکتور خرید ، شهادت شهود ، اظهارنامه و ... را مطرح کرد و در متن دادخواست ، با استناد به ماده 1037 قانون مدنی درخواست را شرح داد .  

” اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی نیازمند ارائه دادخواست استرداد هدایای نامزدی به دادگاه خانواده می باشد “

دادگاه صالح دعوای استرداد هدایای نامزدی

بر اساس ماده 4 قانون حمایت خانواده ، دعاوی مربوط به نامزدی و خسارت های ناشی از بر هم خوردن آن در صلاحیت دادگاه خانواده است . بر اساس ماده 12 این قانون ، در دعاوی و امور خانوادگی مربوط به زوجین ، زوجه می تواند در دادگاه محل اقامت خوانده یا محل سکونت خود اقامه دعوا کند . بنابراین در صورتی که زن خواهان استرداد هدایای نامزدی باشد ، می تواند در محل اقامت خود یا محل اقامت زوج طرح دعوا کند . اما اگر خواهان مرد باشد ، تنها می تواند در محل اقامت زوجه طرح دعوا کند .    

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست استرداد هدایای نامزدی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 09:14 1403/1/29 258 نفر بازدید