موارد سقوط حق حبس زوجه

1403/1/10 05:39

موارد سقوط حق حبس زوجه

یکی از اصطلاحات حقوقی که معمولا در پی اختلاف میان زن و مرد در دوران عقد مطرح می شود ، استفاده زن از حق حبس است . مانند سایر عقود معوض ، زن حق دارد تا زمانیکه مهریه اش را دریافت نکرده از ایفای وظایفی که در قبال شوهر دارد خودداری کند . البته استفاده از این حق منوط به شرایطی است که در قانون مدنی به آن اشاره شده است . لذا در مواردی ممکن است که حق حبس زوجه از بین برود و دیگر نتواند به آن استناد کند . از همین رو در این مقاله ، سقوط حق حبس زوجه و موارد سقوط حق حبس زوجه را مورد بررسی قرار می دهیم .  

سقوط حق حبس زوجه

بر اساس قانون مدنی ، زن می تواند تا زمانیکه مهریه به او تسلیم نشده است از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند . بنابراین ، زن می تواند تا زمانیکه مهریه اش را نگرفته است از تمکین در برابر شوهرش خودداری کند . البته استفاده زن از حق حبس ، نیازمند وجود شرایطی است که صرفا در صورت فراهم بودن این شرایط زن می تواند از حق حبس استفاده کند . اولا مهریه زن باید حال باشد و ثانیا اینکه زن قبلا تمکین نکرده باشد . در همین راستا ، مواردی که بر اساس آن حق حبس زن ساقط شده و از بین می رود را می توان شامل دو مورد دانست که ذیلا به آنها پرداخته می شود .  

موارد سقوط حق حبس زوجه

همانگونه که گفتیم ، زن در هر شرایطی نمی توان از حق حبس عقد نکاح استفاده کند . بلکه در مواردی ، حق حبس زن از بین می رود و دیگر نمی تواند به آن استناد کند . موارد سقوط حق حبس زن در قانون مدنی بیان شده است . بر این اساس :

تعیین مهلت برای پرداخت مهریه

یکی از شرایط استفاده زن از حق حبس در انتهای ماده 1085 قانون مدنی  چنین پیش بینی شده است : " مشروط بر اینکه مهر او حال باشد ". لذا در موردی که برای پرداختن مهر مهلتی معین شده باشد ، در این حالت زن پذیرفته است که مهریه پس از گذشت آن مهلت به وی داده شود . لذا این شرایط ، به این معناست که از حق حبس خود گذشته است . همچنین ، گذشت مهلتی که برای پرداخت مهریه تعیین شده است نیز سبب نمی شود که مهریه حال شده باشد و بتوان با استناد به آن از حق حبس استفاده کرد .  

پرسش مهمی که در این خصوص بوجود می آید این است که آیا عندالاستطاعه بودن مهریه نیز سبب می شود که زن نتواند از حق حبسش استفاده کند ؟ در این رابطه میان حقوقدانان و در رویه قضایی اختلاف نظر وجود دارد . اما به طور کلی ، در صورتی که مهریه عندالاستطاعه باشد و زن بتواند از شوهرش اموالی را معرفی کند ، همچنان می تواند از حق حبسش استفاده کند . اما اگر قادر به اینکار نباشد ، عندالاستطاعه بودن مهریه مانع استفاده از حق حبس خواهد بود . 

ایفای وظایف زناشویی از طرف زن

بر اساس ماده 1086 قانون مدنی ، اگر زن قبل از دریافت مهر به اختیار خود به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد اقدام نمود ، دیگر نمی تواند از حق حبس استفاده کند . نکته ای که در این خصوص حایز اهمیت است آن است که در عمل ، تمکین عام در برابر شوهر سبب از بین رفتن حق حبس زن نمی شود . بلکه تنها تمکین خاص یعنی رابطه زناشویی میان زن و مرد سبب از بین رفتن حق حبس می شود .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد موارد سقوط حق حبس زوجه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 05:39 1403/1/10 179 نفر بازدید