شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه

1403/1/10 05:21

شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه

بر اساس قانون مدنی ، در صورتی که زن مهریه خود را از مرد نگرفته باشد ، می تواند به حق حبس خود در عقد نکاح استناد کند و در این صورت ، مرد مکلف به پرداخت مهریه به درخواست زن می شود . علاوه بر این ، زن می تواند تا زمانی که شوهر مهریه وی را نپرداخته است ، از تمکین در مقابل شوهر خودداری نماید و این عدم تمکین ، موجب از بین رفتن حق نفقه زن نیز نخواهد شد . البته استفاده زوجه از حق حبس منوط به وجود شرایطی است که در قانون مدنی به آنها اشاره شده و به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم شرایط استفاده از حق حبس زوجه را مورد بررسی قرار دهیم . بنابراین پس از توضیح مختصر در رابطه با استفاده از حق حبس توسط زوجه ، شرایط زن برای استفاده از حق حبس و نوع مهریه برای استفاده از حق حبس را مورد برسی قرار خواهیم داد .

استفاده از حق حبس توسط زوجه

موضوع حق حبس زن در عقد نکاح در قانون مدنی مورد اشاره قرارگرفته است که بر اساس آن ، " زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد ، امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع ‌مسقط حق نفقه نخواهد بود " . بر اساس ماده 1085 قانون مدنی ، استفاده زن از حق حبس یعنی اینکه تا زمانی که مهریه توسط مرد پرداخت نشده است ، زن می تواند از تمکین در برابر شوهر به ویژه تمکین خاص خودداری کند و در مقابل مرد نیز مکلف است مهریه زن را بپردازد و تا زمانی که مهریه زن به طور کامل پرداخت نشده است ، زن می تواند همچنان از تمکین امتناع کند .  لازم به ذکر است که در صورتی که زن از حق حبس خود استفاده کند ، علاوه بر مهریه ، حق دریافت نفقه نیز خواهد داشت که این موضوع در مقاله نفقه زن در دوران حق حبس مورد بررسی قرار گرفته است . با این حال ، استفاده از حق حبس توسط زن منوط به وجود شرایطی است که این شرایط مربوط به خود زن و مربوط به نوع مهریه تعیین شده می باشد که در ادامه به بررسی شرایط استفاده زن از حق حبس خواهیم پرداخت .

شرایط زن برای استفاده از حق حبس

بر اساس قانون مدنی ، یکی از موارد سقوط حق حبس زوجه آن است که وی قبلا تعهدات خود را در مقابل شوهر انجام نداده باشد . به بیان دیگر ، زمانی که زوجه از شوهر خود تمکین می کند و با او رابطه زناشویی برقرار می کند ، دیگر امکان استفاده از حق حبس برای زن وجود نخواهد داشت و صرفا زن می تواند در دادگاه مطالبه مهریه کند . بنابراین ، حتی اگر یکبار زن از همسر خود تمکین خاص کرده باشد ، دادخواست استفاده از حق حبس توسط زن رد خواهد شد . چرا که شرایط زن برای استفاده از حق حبس آن است که قبلا رابطه زناشویی انجام نشده باشد . این مفهوم در ماده 1086 قانون مدنی اینگونه بیان شده است : " اگر زن قبل از اخذ مهر به اختیار خود به ایفاء وظائفی که در مقابل شوهر دارد قیام نمود ، دیگر نمی تواند از حکم ماده قبل استفاده کند ؛ ‌معذلک حقی که برای مطالبه مهر دارد ، ساقط نخواهد شد ".

نوع مهریه برای استفاده از حق حبس

یکی دیگر از شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه ، مربوط به نوع مهریه ای است که تعیین شده است . با این توضیح که استفاده از حق حبس توسط زن صرفا در شرایطی امکان پذیر است که مهریه زن از نوع مهریه حال باشد و به عبارت دیگر ، نوع مهریه زن موجل یا زمان دار و به قید مدت مشخصی نبوده باشد که این مطلب ضمن ماده 1085 قانون مدنی مورد اشاره قرار گرفته است " .... مشروط بر اینکه مهر او حال باشد .... " . لذا در شرایطی که برای پرداخت مهریه زن مهلت مشخصی قرار داده شده باشد ، ( مثلا در سند ازدواج نوشته شده باشد که مرد مهریه زن را ظرف مدت ده سال پس از عقد تادیه می نماید ) دیگر زن نمی تواند با استناد به حق حبس خود ، از شوهرش تمکین نکند . بلکه موظف به تمکین در مقابل شوهر و ایفای وظایف زناشویی خود خواهد بود . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 05:21 1403/1/10 237 نفر بازدید