دادخواست حق حبس زوجه

1403/2/4 02:34

دادخواست حق حبس زوجه

یکی از تکالیفی که زن در مقابل شوهر دارد آن است که از شوهر خود تمکین کند . علاوه بر این ، مرد نیز به موجب عقد ازدواج متعهد به پرداخت مبلغی به همسر تحت عنوان مهریه می شود . اما در شرایطی ، زن به موجب قانون حق آن را دارد که از تمکین در مقابل شوهر خودداری کند ، تا زمانیکه تمام مهریه را دریافت کند که به آن اصطلاحا " استفاده از حق حبس " گفته می شود . اما اعمال حق حبس توسط زن منوط به ارائه دادخواست به دادگاه خانواده می باشد . به همین دلیل قصد داریم نمونه دادخواست حق حبس زوجه را ارائه نماییم . بنابراین ، در این مقاله به توضیح حق حبس زن ، سقوط حق حبس زن و دادخواست استفاده از حق حبس خواهیم پرداخت .  

حق حبس زن چیست؟

به استناد ماده 1085 قانون مدنی ، " زن می تواند تا زمانی که مهریه به او تسلیم نشده است ، از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند ، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود " . بنابراین ، علی رغم اینکه بعد از عقد دائم ، تمکین از شوهر یکی از وظایف زن می باشد ، زن می تواند تا زمانیکه مهریه اش را نگرفته است از تمکین در مقابل شوهر خودداری کند ؛ تا زمانیکه مهریه را دریافت نماید . این حق در فقه و قانون تحت عنوان حق حبس زن در عقد نکاح شناخته می شود . علاوه بر این ، در طول مدتی هم که زن از حق حبس استفاده می کند ، همچنان حق دریافت نفقه را نیز خواهد داشت .

سقوط حق حبس زن

استفاده زن از حق حبس شروطی نیز دارد . با عنایت به قانون مدنی ، در دو صورت زن حق حبس خود را از دست می دهد و دیگر نمی تواند به آن استناد کند . موارد سقوط حق حبس زوجه آن است که :

اولا ، در شرایطی که زن قبلا به اختیار خود از شوهرش تمکین کرده باشد دیگر نمی تواند از حق حبس استفاده کند . به عنوان مثال ، اگر زن و مرد با یکدیگر قبلا ولو برای یکبار ارتباط زناشویی داشته اند ، استفاده زن از حق حبس غیر ممکن می شود . برای مشاهده تمکین خاص و تمکین عام کلیک کنید .  

ثانیا ، استفاده زن از حق حبس صرفا در صورتی ممکن است که مهریه حال باشد . بنابراین ، اگر مهریه عندالاستطاعه یا موجّل ( زمان دار) باشد ، امکان استفاده از حق حبس وجود ندارد . 

نمونه دادخواست استفاده از حق حبس

استفاده زن از حق حبس منوط به تقدیم داخواست می باشد . مرجع صالح به رسیدگی به درخواست استفاده از حق حبس نیز دادگاه خانواده می باشد . در زیر نمونه دادخواست اعمال حق حبس زن برای شما عزیزان ارائه می شود :

رياست محترم ................................  

با سلام ؛

احتراماً به استحضار مي رساند :

اينجانبه با خوانده به موجب عقدنامه شماره ..................... مورخ...................... در دفتر خانة ...................... تنظيم گرديده و فتوكپي مصدق آن پيوست اين دادخواست مي باشد ، عقد ازدواج دائم با مهريه اي به مبلغ .................. ريال منعقد کرده ايم . اكنون با توجه به گذشت ...................... از زمان ثبت واقعه نكاح با استفاده از قاعده حق حبس ، تمكين خود را از زوج مشروط به تأديه مهريه خود به شرح فوق نموده و با تقديم اين دادخواست به محضر دادگاه محترم و مستنداً به ماده 1085 قانون مدني صدور حكم بر الزام خوانده به تأديه مهر المسمي به ميزان....................... ريال به انضمام جميع خسارات و هزينه دادرسی در حق اينجانب مورد استدعاست .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست حق حبس زوجه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 02:34 1403/2/4 340 نفر بازدید