تعلق مهریه به زن در صورت عدم تمکین

1403/2/7 03:22

تعلق مهریه به زن در صورت عدم تمکین

عقد نکاح یا ازدواجی که میان زن و مردی بسته می شود و سبب ایجاد رابطه زوجیت و محرمیت میان آن دو می شود ، تکالیفی را نیز بر عهده هر دوی آنها قرار می دهد که انجام دادن آنها ، فارغ از جنبه اخلاقی و شرعی ، واجد ضمانت اجراهای قانونی نیز می باشد . به عنوان نمونه یکی از مهم ترین تکالیفی که در عقد نکاح به عهده مردان قرار گرفته است ، پرداخت کردن مهریه زن می باشد که عدم پرداخت آن سبب ایجاد ضمانت اجراهای قانونی از بابت عدم پرداخت مهریه است . همچنین تمکین از شوهر که به عنوان تکلیفی قانونی به عهده زن قرار گرفته است و از همین بابت است که استحقاق مطالبه نفقه را خواهد داشت . اما سوال مهمی که در ارتباط با این بحث وجود دارد آن است که آیا تمکین زن و مهریه ارتباطی با یکدیگر دارند ؟ به این معنا که در صورت عدم تمکین زن مهریه به وی تعلق می گیرد یا خیر ؟ برای پاسخ دادن به این سوال نخست به توضیح قانون مهریه زن پرداخته و در ادامه نیز حکم مهریه زن در صورت عدم تمکین را بررسی خواهیم کرد .

قانون مهریه زن

مقررات و قوانین مربوط به مهریه زن در مواد 1078 الی 1101 قانون مدنی در 24 ماده مقرر شده است که با توجه به مواد مربوط به قانون مهریه زن می توان گفت به محض عقد نکاح ، زن مالک مهریه می شود و هر نوع تصرفی که بخواهد می تواند در مال موضوع مهریه انجام بدهد و در این خصوص هم تفاوتی میان عقد دائم با عقد موقت یا صیغه وجود ندارد . به همین دلیل ، مهریه زن از همان لحظه ای که عقد ازدواج میان زن و شوهر خوانده می شود ، به زن تعلق می گیرد و از همان لحظه زن امکان مطالبه مهریه خود را خواهد داشت . به همین دلیل آشنایی با پیامدهای مالکیت زن بر مهریه در خصوص آقایانی که حین عقد نکاح اقدام به تعیین مهریه های نجومی برای همسر خود می نمایند موضوعی بسیار مهم می باشد . علاوه بر این ، زن هر لحظه پس از عقد نکاح می تواند با رعیات شرایط قانونی ، اقدام به بذل یا بخشش مهریه به همسر خود نموده و تمام یا بخشی از آن را به شوهر خودش ببخشد .

مهریه زن در صورت عدم تمکین

زمانی که زن و شوهر قصد دارند زندگی خود را شروع کنند و با یکدیگر ازدواج کنند ، باید تکالیف قانونی خود را در مقابل یکدیگر به خوبی به انجام برسانند که یکی از این تکالیف قانونی که در قانون مدنی و همچنین قانون حمایت خانواده مقرر شده است ، لزوم تمکین زن از شوهر خود می باشد . به طور کلی تمکین از شوهر به معنای آن است که زن در امور کلی مربوط به زندگی مشترک همسر خود را بپذیرد و با وی حسن معاشرت داشته باشد . در مقابل ایفای این وظیفه از سوی زن ، مرد نیز مکلف شده است که به زن خود نفقه بدهد و مخارج زندگی مشترک را به نحو احسن تادیه کند .

اما سوال مهمی که در این خصوص مطرح می شود آن است که آیا در صورت عدم تمکین مهریه به زن تعلق میگیرد یا خیر ؟ به عبارت دیگر رابطه مهریه و عدم تمکین زن چیست ؟

همانگونه که در قسمت قبل بررسی گردید ، به محض اینکه زن و مردی با هم ازدواج کردند و صیغه عقد نکاح خوانده شد ، زن استحقاق دریافت مهریه را پیدا می کند و پرداخت مهریه زن بر ذمه یا عهده مرد قرار می گیرد و هیچ امری نمی تواند به مالکیت زن بر مهریه خللی وارد کند ؛ حتی عدم تمکین از سوی زن . به عبارت دیگر ، زمانی که زنی از شوهر خود تمکین نکند ، باز هم مرد مکلف به پرداخت مهریه زن خواهد بود و به لحاظ قانونی عدم تمکین از سوی زن ، مجوزی بابت عدم پرداخت مهریه به زن نیست . البته این موضوع بدان معنا نیست که زن می تواند در قبال همسر خود از ایفای وظایف زناشویی امتناع کند ؛ چرا که بر اساس قانون مدنی زن تنها در صورتی حق دریافت نفقه را خواهد داشت که از شوهر خودش تمکین خاص و عام کرده باشد . بر این اساس ، علی رغم اینکه عدم تمکین از شوهر موجب محرومیت زن از مطالبه مهریه نمی شود ، اما اثبات عدم تمکین خانم مجوزی بابت عدم پرداخت نفقه به زن خواهد بود . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تعلق مهریه به زن در صورت عدم تمکین به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 03:22 1403/2/7 116 نفر بازدید