مهریه حال باشد یعنی چه؟

1403/1/19 09:03

مهریه حال باشد یعنی چه؟

زمانی که زن و مردی به عقد دائم یکدیگر درآمدند ، به حکم قانون موظف به انجام اموری می شوند . به عنوان مثال ، مرد بایستی مهریه زن را بپردازد ، زن نیز باید از شوهر خود تمکین کند و در این صورت ، حق دریافت نفقه خواهد داشت . اما قانونگذار در قانون مدنی حکمی را پیش بینی کرده است که به موجب آن ، زن می تواند تا زمانیکه مهریه اش را نگرفته ، از تمکین در مقابل شوهر خودداری کند که به این عمل استفاده از حق حبس در عقد گفته می شود . البته ، استفاده از این حق منوط به شرایطی است ، از جمله اینکه مهریه زن حال باشد . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم که مهریه زن حال باشد یعنی چه و اصولا مهریه حال چیست ؟ به همین مناسبت به توضیح حق حبس زن ، شرایط استفاده از حق حبس و مهریه حال چیست خواهیم پرداخت .  

حق حبس زن

بر اساس ماده 1085 قانون مدنی ، " زن می تواند تا مهریه به او تسلیم نشده است ، از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند " . بر اساس این ماده ، زن می تواند از تمکین در مقابل شوهر خودداری کند ، تا اینکه شوهر تمام مهریه اش را به وی بپردازد . اعمال چنین حقی توسط زن ، استفاده از حق حبس در عقد نکاح نام دارد . گفتنی است که زن در صورت استفاده از حق حبس ، علیرغم اینکه از شوهر تمکین نمی کند ، حق دریافت نفقه را هم دارد . البته استفاده زن از حق حبس ، منوط به شرایطی هم هست که ذیلا به آن خواهیم پرداخت . 

شرایط استفاده از حق حبس

یکی از شروط استفاده از حق حبس در ماده 1086 قانون مدنی پیش بینی شده است : " اگر زن قبل از اخذ مهر به اختیار خود به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد قیام نمود ، دیگر نمی تواند از حکم ماده قبل استفاده کند ، معذلک حقی که برای مطالبه مهر دارد ساقط نخواهد شد " . بر این اساس ، اگر زن به اختیار خود از شوهرش تمکین کرد ، دیگر استفاده از حق حبس ممکن نیست . این تمکین اعم است از تمکین عام و تمکین خاص ؛ ولو برای یکبار . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه تمکین عام و تمکین خاص به چه معناست کلیک کنید .

بعلاوه ، در ادامه ماده 1085 قانون مدنی ، شرط استفاده از حق حبس چنین آمده است : " زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند ، مشروط به اینکه مهر او حال باشد " . به عبارت دیگر ، زن در صورتی می تواند به حق حبس استناد کند که مهریه او حال باشد . مفهوم مهریه حال را در ادمه توضیح می دهیم . 

مهریه حال چیست؟

همانگونه که گفته شد ، یکی از شروط استفاده زن از حق حبس آن است که مهریه زن حال باشد . در واقع مهریه حال مهریه ای است که برای پرداخت آن مهلتی تعیین نشده باشد و زن این حق را داشته باشد که پس از عقد هر زمان که اراده کند ، آن را مطالبه نماید . بنابراین ، اگر حین عقد مهریه به نوعی تعیین شود که برای پرداخت آن از سوی مرد مهلتی تعیین شده باشد ، به آن مهریه " مهریه موجّل " گفته می شود . علاوه بر این ، بر طبق رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور ، در صورتی هم که پرداخت مهریه منوط به استطاعت یا توانایی مالی مرد باشد ، زن از حق حبس خود محروم خواهد شد . به این نوع مهریه اصطلاحا مهریه عند الاستطاعه نیز گفته می شود . لذا زن تنها در شرایطی می تواند با استناد به حق حبس خود از عدم تمکین سرباز زند که مهریه او مهریه عند المطالبه باشد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه حال به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند. .


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 09:03 1403/1/19 147 نفر بازدید