گرفتن مهریه

1403/2/5 17:44

گرفتن مهریه

یکی از مهمترین حقوق مالی که زن به مناسبت عقد ازدواج به دست می اورد مهریه است . مهریه در واقع مالی است که مرد پرداخت آن به زن را حین عقد نکاح قبول می کند . بر اساس قانون مدنی ، زن از لحظه وقع عقد مالک مهریه می شود . به همین مناسبت ، هر زمان که بخواهد می تواند اقدام به گرفتن مهریه نماید. به همین دلیل ، قصد داریم در این مقاله به بررسی کلیاتی در خصوص مهریه زن بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که گرفتن مهریه زن چگونه امکانپذیر است . به همین مناسبت ، به بررسی گرفتن مهریه بدون طلاق ، گرفتن مهریه قبل از طلاق ، گرفتن مهریه بعد از طلاق و گرفتن مهریه بعد از فوت شوهر خواهیم پرداخت .  

گرفتن مهریه بدون طلاق

بر اساس قانون مدنی ، به محض وقوع عقد نکاح زن مالک مهریه می شود . از این لحاظ تفاوتی هم بین عقد دائم و عقد موقت وجود ندارد . بر همین اساس ، زن می تواند به محض اینکه صیغه عقد خوانده شد ، اقدام به مطالبه مهریه خود کند . هرچند که در عمل با توجه به فزونی میزان مهریه ها ، خانم ها زمانی اقدام به مطالبه مهریه می کنند که از زندگی مشترک خود راضی نباشند و بخواهند طلاق بگیرند ، اما بر اساس قانون ، گرفتن مهریه بدون طلاق هم امکانپذیر است . چرا که مهریه زن در واقع دینی است که بر عهده مرد قرار دارد . 

گرفتن مهریه قبل از طلاق

بر اساس مقررات قانونی ، در اکثر موارد گرفتن مهریه قبل از طلاق اتفاق می افتد . امروزه با توجه به زیاد بودن میزان مهریه ها ، مطالبه مهریه قبل از طلاق بعضا سبب می شود تا زن بتواند با بذل مهریه شوهر را راضی به طلاق دادن کند . در مواردی هم زن حقیقتا قصد دارد تا مهریه اش را وصول نماید . در این صورت ، اگر مرد نتواند مهریه را یکجا بدهد ، دادگاه با تقسیط مهریه این امکان را فراهم می کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه کلیک کنید . گفتنی است که مطالبه مهریه از طریق دادگاه و مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت امکانپذیر است .

گرفتن مهریه بعد از طلاق

بر اساس رویه قضایی معمولا مطالبه مهریه قبل از طلاق صورت می گیرد . اما در شرایطی امکان گرفتن مهریه بعد از طلاق هم امکانپذیر می باشد . به این منظور بایستی در خصوص انواع طلاق اعم از طلاق رجعی ، طلاق بائن و طلاق خلع و مبارات توجه نمود . لذا بعد از طلاق توافقی هم می توان در شرایطی اقدام به گرفتن مهریه کرد . 

گرفتن مهریه بعد از فوت شوهر

همانگونه که گفتیم ، به محض عقد ازدواج ، مرد متعهد به پرداخت مهریه به همسر خود می شود . در این راستا ، یا مرد باید مهریه را بپردازد و یا زن اقدام به بخشیدن مهریه اش کند . بنابراین ، فوت همسر نیز سبب معافیت مرد از پرداخت مهریه نخواهد شد و زن در صورتی که همسرش فوت کند می تواند اقدام به مطالبه مهریه کند . به دلیل اینکه مهریه زن جزء دیون مرد است ، قبل از تقسیم ارث وی ، مهریه زن به وی پرداخت می شود .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد گرفتن مهریه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 17:44 1403/2/5 395 نفر بازدید