عده زن و انواع آن

1403/1/10 05:51

عده زن و انواع آن

یکی از آثار انحلال نکاح را می توان لزوم نگه داشتن عده توسط زنی دانست که نکاح او منحل شده است . نگه داشتن عده یکی از موضوعات مهمی است که زمان انحلال نکاح برای زنان مطرح می شود . به همین دلیل ، اطلاع از عده و احکام مربوط به آن به خصوص در مورد انواع و اقسام عده موضوعی بسیار مهم است . به عنوان مثال ، عده طلاق ، عده فسخ نکاح ، عده وفات ، عده بذل و انقضای مدت هر یک احکام ویژه و خاص خود را دارند . به همین دلیل ، در این مقاله به بررسی مفهوم عده زن پرداخته و در ادامه انواع و اقسام عده را به اختصار بیان می نماییم .

عده زن چیست؟

ماده 1150 قانون مدنی به تعریف عده زن پرداخته است . مطابق این ماده " عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن زنی که عقد نکاح او منحل شده است نمی تواند شوهر دیگر اختیار کند " . حکم نگه داشتن عده برای زن که یک حکم شرعی نیز هست می تواند جلوگیری از اختلاط نسل باشد . چرا که بر اساس مدت هایی که برای انواع عده مقرر شده است ، می توان اطمینان یافت که زن باردار هست یا خیر . دلیل دوم نیز می تواند به جهت رعایت حرمت نکاحی که به هر دلیل منحل شده است باشد .  

انواع و اقسام عده

به هر حال ، مسئله ای که مهم است این است که نگه داشتن عده امری لازم و ضروری است ؛ بنابراین اطلاع از اینکه نگه داشتن عده در چه مواردی برای زن لازم است ، امری مهم است . به همین دلیل در این قسمت انواع و اقسام عده زن را مورد بررسی قرار می دهیم .

عده طلاق  

مطابق قانون مدنی ، نگه داشتن عده طلاق عقد دائم و عده طلاق نزدیکی به شُبهه لازم و ضروری است . هرکدام از این عده ها احکام ویژه خود را دارند . 

عده فسخ نکاح  

یکی از روش های انحلال نکاح فسخ نکاح است . فسخ نکاح با طلاق متفاوت است . قانون مدنی به علت وجود پاره ای از موارد به طرف مقابل حق فسخ نکاح را داده است . علیرغم تفاوت های فسخ نکاح و طلاق ، نگه داشت عده برای فسخ نکاح نیز لازم است . 

عده وفات 

علی رغم این تصور که تنها طلاق و جدایی زن و شوهر از یکدیگر سبب لزوم نگه داشت عده می شود ، اما فوت مرد نیز سبب می شود تا زن ملزم به نگه داشتن عده شود که مدت آن متفاوت است .   

عده بذل و انقاضای مدت

بذل مدت و انقضای مدت از جمله روش های انحلال عقد موقت می باشند . بنابراین ، در عقد دائم کاربردی ندارند . مدت عده بذل و انقضای مدت کمی کمتر از سایر انواع عده است . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عده زن و انواع آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 05:51 1403/1/10 100 نفر بازدید