جهیزیه

1403/1/26 19:02

جهیزیه

جهیزیه تهیه شده توسط خانواده زن حین ازدواج ، به خود آنها تعلق دارد و به همین دلیل است که بعد از ازدواج ، در صورتی که زن و شوهر با هم به اختلاف برسند ، زن می تواند با اقدامات قانونی لازم ، نسبت به استرداد جهیزیه خود ، مبادرت نماید که یکی از این اقدامات ، تنظیم اظهارنامه برای استرداد جهیزیه است .

استرداد جهیزیه زن

در عرف مرسوم است که خانم ها هنگام ازدواج ، وسایلی را به منزل شوهر می برند که در عرف تحت عنوان جهیزیه نامگذاری شده است . البته خانم ها به لحاظ قانونی الزامی به اینکار نداشته و در واقع ، بردن جهیزیه به منزل شوهر ، از باب تعاون و همکاری در زندگی زناشویی است ؛ چرا که تهیه و فراهم کردن اسباب زندگی مشترک ، تکلیفی است که قانونگذار به عهده شوهر قرار داده است .

به همین دلیل است که در موقع جدایی و طلاق زن و شوهر ، زوجه می تواند اقدام به بازگرداندن جهیزیه خود نماید که این امر تحت عنوان " استرداد جهیزیه " شناخته شده است . در واقع به دلیل اینکه زن مالک جهیزیه محسوب می شود ، می تواند جهیزیه ای که تهیه کرده است را پس بگیرد و شوهر نمی تواند از این امر ممانعتی به عمل بیاورد . با این حال ، گاهی روند استرداد جهیزیه از سوی طرفین با مشکلاتی همراه می شود که لزوم انجام مراحل و اقدامات قانونی برای حل اختلاف ، ضروری است .

اقدامات قانونی برای استرداد جهیزیه

بازگرداندن و مسترد نمودن جهیزیه یکی از شایع ترین دعاوی حقوقی است که به همراه دادخواست طلاق میان زوجین مطرح می شود . برای مسترد کردن جهیزیه از طرف زوجه ، راهکارهایی نیز مورد پیش بینی قرار گرفته است که زن می تواند از آن طریق ، جهاز خود را بدون هیچگونه مشکلی برگرداند .

نخستین راهکاری که به منظور استرداد جهیزیه زن وجود دارد ، آن است که ابتدا وی اظهارنامه ای را تهیه کرده و در آن ، به مرد اعلام نماید که خواهان مسترد کردن اسباب و وسایلی است که حین خودش خریداری کرده است . این اظهارنامه باید به طرفیت شوهر تنظیم شده و به وی ارائه شود .

معمولا در اظهارنامه ای که به منظور پس گرفتن جهیزیه تنظیم می شود ، مهلتی به شوهر داده می شود تا مقدمات مربوط به استرداد جهیزیه از طرف وی فراهم شود . ( مثلا دو هفته از تاریخ مشاهده اظهارنامه ) . با این حال ، ممکن است شوهر به اظهارنامه استرداد جهیزیه که زن تنظیم کرده است ، توجهی نکند و از استرداد اموال مذکور ، امتناع کند .

در چنین حالتی ، زوجه می تواند با استفاده از روش های قضایی که به این منظور پیش بینی شده است ، اقدامات لازم را به انجام برساند . به این صورت که این بار ، دادخواستی در رابطه با پس گرفتن کردن جهیزیه تهیه کرده و آن را به مراجع قضایی یعنی دادگاه خانواده تحویل بدهد که در این صورت ، دادگاه به موضوع استرداد جهیزیه زن رسیدگی کرده و حکم مقتضی در این رابطه صادر خواهد کرد .

البته زوجه در این مرحله باید لیست کاملی از جهیزیه خود ( اصطلاحا به آن سیاهه جهیزیه می گویند ) را به دادگاه ارائه و یا اینکه فاکتور خرید آنان را ضمیمه دادخواست کند . همچنین ، لازم به ذکر است که در دادخواست تنظیم شده ، می توان به اظهارنامه استناد کرد و آن را به عنوان یکی از ضمائم دادخواست استرداد جهیزیه ارائه نمود تا دادگاه با توجه به آن ، رای صادر کند .

نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه

در قسمت قبل اقدامات قانونی لازم در راستای فرستادن اظهارنامه استرداد جهیزیه مورد بررسی قرار گرفته و نکات قانونی مهم آن توضیح داده شد ؛ با این حال آشنایی با متن اظهارنامه به منظور استرداد جهیزیه لازم و ضروری است . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم متن اظهارنامه تنظیم شده برای پس گرفتن جهاز را ارائه نماییم که می تواند به عنوان نمونه مورد استفاده قرار بگیرد .

 

مخاطب محترم :

 

با سلام ،

 

جنابعالی به استناد عقد نامه شماره ......... تنظیم شده در دفتر خانه ازدواج به شماره .......... و به نشانی ........... ، همسر شرعی و قانونی اینجانب بوده اید . به استناد مدارک و شواهد موجود ، جهیزیه ای که لیست کامل به همراه قیمت آن به پیوست این اظهارنامه ارائه شده است ، در اختیار جنابعالی قرار گرفته است که فهرست سیاهه جهیزیه که از سوی خانواده اینجانب در حین ازدواج تهیه شده بود ، به تایید و امضای شما و خانواده محترم رسیده است .

 

اکنون با عنایت به دادخواست طلاقی که از سوی حضرتعالی ارائه شده / پذیرش درخواست طلاق توافقی از سوی شعبه ............... مجتمع ............. ، تقاضا دارم در مدت ................. روز از تاریخ رؤیت این اظهار نامه ، نسبت به استرداد جهیزیه اینجانب اقدام نمایید ؛ در غیر این صورت ، مراتب استرداد جهیزیه از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جهیزیه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 19:02 1403/1/26 319 نفر بازدید