ثبت ازدواج دائم و مجازات عدم ثبت آن

1403/2/7 03:33

ثبت ازدواج دائم و مجازات عدم ثبت آن

خانواده مقدس ترین نهادی است که در اسلام به تشکیل و حفظ آن تاکید فراوان شده است پیامبر اکرم ( ص ) می فرمایند  : "در اسلام هیچ بنیانی نزد خداوند محبوب تر از بنیان ازدواج نیست . " آثار فردی ، اجتماعی و حقوقی این نهاد را  نمی توان نادیده گرفت . به همین دلیل این نهاد مورد حمایت قانون گذار نیز قرار گرفته است .

یکی از مسائل مهم در این خصوص ، لزوم ثبت ازدواج است که سبب بهره مندی زوجین از برخی مزایای قانونی و اجتماعی خواهد شد و از آنجایی که عدم ثبت ازدواج مشکلاتی برای طرفین و بی نظمی هایی در جامعه بوجود خواهد آورد ، قانونگذار مجازات هایی را برای عدم ثبت آن پیش بینی کرده است . بر این اساس در ادامه این مقاله به بررسی لزوم ثبت ازدواج دائم و مجازات عدم ثبت ازدواج دائم خواهیم پرداخت .

لزوم ثبت ازدواج دائم

مطابق قانون ، ازدواج هیچگونه تشریفاتی ندارد و می تواند بدون سند رسمی انجام شود ؛ اما قانونگذار به دلیل برخی مصالح اجتماعی بر لزوم ثبت ازدواج دایم در دفتر رسمی ازدواج تأکید نموده است . برای مثال با ثبت ازدواج در صورت بروز اختلاف ، اثبات آن به آسانی امکان پذیر خواهد بود . علاوه بر این ، با استناد به ازدواجی که ثبت نشده است ، نمی توان در دادگاه درباره مسائل مربوط به آن ازدواج دعوایی مطرح کرد . برای مثال زن نمی تواند به واسطه ازدواجی که ثبت نشده است ، نفقه اش را مطالبه نماید . به همین دلیل ، قانونگذار لزوم ثبت ازدواج دائم را پیش بینی نموده است و برای عدم انجام این تکلیف ، مجازات هایی نیز در نظر گرفته که در ادامه آن را بیان می نماییم . همچنین گفتنی است که در کنار ثبت ازدواج ، ثبت طلاق و ثبت رجوع از طلاق نیز به عنوان نوعی تکلیف ، الزامی شده است ؛ چرا که طلاق زوجین و یا رجوع مرد از طلاق نیز آثار و پیامدهای حقوقی مهمی را به دنبال خواهد آورد که عدم ثبت کردن این وقایع ، ممکن است بی نظمی هایی را در زمینه حقوق اشخاص به ویژه زوجه و فرزندان حاصل از ازدواج به وجود بیاورد که در مقاله ای جداگانه به صورت مفصل به توضیح این موضوع خواهیم پرداخت .

مجازات عدم ثبت ازدواج دائم

سوالی که در این قسمت قصد داریم به آن پاسخ دهیم این است که آیا در قانون ، مجازات عدم ثبت ازدواج دائم پیش بینی شده است ؟ و در صورتی که پاسخ به این سوال مثبت است ، مجازات ثبت نکردن عقد نکاح دائمی چیست ؟

پاسخ به این سوال را می توان در قانون حمایت خانواده جستجو نمود . بر اساس ماده 49 قانون حمایت از خانواده ، چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی اقدام به ازدواج دائم نماید و از ثبت آن خودداری کند ، علاوه بر اینکه ملزم به ثبت ازدواج می شود ، به پرداخت جریمه نقدی ( از 80 میلیون ریال تا 180 میلیون ریال ) و حبس ( از 91 روز تا 6 ماه ) محکوم خواهد شد . با تصویب این قانون ، مجازات پیش بینی شده در ماده 645  قانون مجازات اسلامی در مورد عدم ثبت ازدواج ( یک سال حبس ) لغو شده است .  

بنابراین ، در حال حاضر مطابق مقررات قانونی ، جرم عدم ثبت ازدواج دائم برای مردان ، مجازات پیش بینی شده در قانون حمایت خانواده یعنی الزام به ثبت ازدواج دائم و جریمه نقدی را در پی خواهد داشت . البته این حکم مختص ازدواج دائم است . یعنی در ازدواج موقت ، شوهر موظف به ثبت کردن عقد نکاح نیست ؛ مگر در شرایط خاصی که در قانون بیان شده است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت ازدواج دائم و مجازات عدم ثبت آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 03:33 1403/2/7 198 نفر بازدید