الزام مرد به بذل مدت در عقد موقت

1403/1/10 04:21

الزام مرد به بذل مدت در عقد موقت

یکی از روش هایی که به واسطه آن می توان عقد موقت یا صیغه را منحل کرد ، بخشش باقیمانده مدت عقد موقت است . از آن رو که یکی از شرایط درستی و صحت عقد موقت ، تعیین مدت عقد موقت است ، بر اساس قانون و شرع مرد می تواند باقی مدتی که برای عقد موقت تعیین شده است را به زن ببخشد تا زن پس از نگه داشتن عده بذل مدت ، بتواند دوباره به عقد دیگری درآید . اما در برخی شرایط ، مدت عقد موقت طولانی است و مرد به وظایف زناشویی خود عمل نمی کند . به همین دلیل ، زن باید ابزاری در دست داشته باشد تا بتواند مرد را ملزم به بذل و بخشش باقی مدت عقد موقت کند . به همین دلیل ، در این مقاله به اینکه بذل مدت چگونه امکانپذیر است ، الزام مرد به بذل مدت و دادخواست الزام مرد به بذل مدت خواهیم پرداخت .

بذل مدت چگونه امکانپذیر است؟

بذل مدت که به معنای بخشیدن باقی مانده مدت عقد موقت است ، صرفا در عقد موقت یا صیغه امکانپذیر است و در عقد دائم راه ندارد . بذل مدت مطابق قواعد فقهی از طرف مرد می تواند انجام شود . یعنی مرد در هر زمان که بخواهد می تواند باقی مانده مدت زمان عقد موقت را به زن ببخشد و عقد را به اصطلاح منحل کند . بعلاوه اینکه مرد برای انجام این کار می تواند به زن وکالت بدهد تا هر زمان که خودش بخواهد  به وکالت از طرف مرد باقی مدت را بذل کرده یا در صورت وجود شرایطی مانند سفر طولانی مدت ، سوء رفتار و ... بتواند باقی مدت را به خود ببخشد .  

الزام مرد به بذل مدت

همانطور که گفتیم ، اساسا بذل مدت در عقد موقت به خواست و تقاضای مرد است و او می تواند هر زمان که بخواهد باقی مدت را به زن ببخشد . بعلاوه اینکه می تواند به زن وکالت دهد تا به نیابت از او این کار را انجام بدهد . اما این مسئله گاها سبب سختی و مشقت برای زنان می شود . به این صورت که از یک طرف مدت عقد موقت طولانی است ، بنابراین انقضای مدت عقد موقت امکانپذیر نیست و از طرف دیگر مرد باقی مدت را به زن بذل نمی کند و در عین حال با عدم ایفای وظایف زناشویی در برابر همسر خود موجبات عسر و حرج زن را فراهم می کند . بنابراین بایستی شرایطی باشد تا زن بتواند بر اساس آن باقی مدت را بذل کرده و از زوجیت مرد رها شود .

دادخواست الزام مرد به بذل مدت

در این شرایط زن می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده ، دادخواست الزام به بذل مدت عقد موقت را به دادگاه ارائه کند . در دادخواستی که زن تقدیم دادگاه می نماید ، باید مشخصات خود و شوهرش را نوشته و تصویر شناسنامه خود و همسرش را در صورت وجود ، بعلاوه تصویر برابر با اصل شده سند عادی ازدواج موقت ، پیوست دادخواست کند . زن می تواند به عُسر و حَرَج خود استناد کند که دادگاه در صورتی که عسر و حرج زن را احراز کند ، حکم به الزام مرد به بذل مدت صادر می کند و اگر عسر و حرج زن را احراز نکند حکم به بطلان این دعوا می دهد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عسر و حرج زن و مصادیق آن کلیک کنید . در ادامه این مرحله ، زن می تواند پس از قطعی شدن حکم صادر شده و با مراجعه به دفاتر ثبت ، نسبت به ثبت بذل مدت اقدام کند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد الزام مرد به بذل مدت در عقد موقت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 04:21 1403/1/10 121 نفر بازدید