بذل مدت در ازدواج موقت

1403/1/10 05:41

بذل مدت در ازدواج موقت

بر اساس ماده 1139 قانون مدنی " طلاق مخصوص عقد دائم است و زن منقطعه به انقضای مدت یا بذل آن از طرف شوهر از زوجیت خارج می شود " .  لذا بر اساس این ماده یکی از اسباب انحلال عقد نکاح را می توان بذل مدت دانست .

بذل مدت را تنها می توان در عقد موقت جاری کرد . از آن رو که یکی از شرایط درستی عقد موقت تعیین زمان است ، عقد موقت صرفا در همان محدوده زمانی صحیح و معتبر است . اما اگر مرد تمایل داشته باشد ، می تواند مدتی را که از عقد باقی مانده است به زن ببخشد که در اصطلاح حقوقی به آن بذل مدت می گویند . علاوه بر این ، مرد می تواند به زن وکالت دهد که مدت را به خود ببخشد . به همین دلیل ، در این مقاله به بررسی اینکه بذل مدت چیست و ماهیت بذل مدت در صیغه خواهیم پرداخت .  

” در عقد موقت مرد می تواند باقی مانده مدت عقد را به زن بذل نماید “

بذل مدت چیست؟

همانطور که گفته شد ، عقد در قانون مدنی به شیوه دائم و موقت می تواند انجام گیرد . هرکدام از این دو نوع عقد شیوه های انحلال مخصوص به خود را دارند . یکی از روش های انحلال عقد موقت ، بذل مدت است . بذل مدت صرفا مخصوص عقد موقت است و در عقد دائم راه ندارد .

از آنجا که مدت در عقد موقت به نفع مرد تلقی می شود ، وی می تواند از این نفع بگذرد و مدتی را که باقی مانده است را به زن ببخشد . به این عمل حقوقی بذل مدت می گویند . مطابق تعریفی که از بذل مدت ارائه شد ، بذل مدت صرفا از طرف مرد به عمل می آید ؛ با این وجود مرد می تواند برای بذل مدت به زن وکالت بدهد تا به نیابت از او مدت باقی مانده را به خود بذل نماید و اقدام به بخشیدن مدت صیغه موقت نماید .

مانند آنکه شوهر به زن وکالت دهد که در صورت وقوع حادثه معینی مانند سوء رفتار مرد و یا ترک زندگی خانوادگی از جانب او یا مسافرت طولانی ، بقیه مدت را به خود بذل کند و یا اینکه به زن وکالت دهد تا هرگاه بخواهد بقیه مدت را به خود ببخشد .  

علاوه بر این ، در شرایطی که مدت عقد موقت طولانی است و مرد به وظایف زناشویی خود عمل نمی کند ، زن باید بتواند به دادگاه مراجعه کرده و الزام شوهر به بذل مدت را از دادگاه بخواهد که در این صورت دادگاه حکم به بخشیدن مدت صیغه موقت صادر خواهد کرد .

ماهیت بذل مدت

همانگونه که گفتیم اساسا بذل مدت به اراده شوهر به وقوع می افتد . بخشیدن مدت در ازدواج موقت با طلاق متفاوت است ؛ طلاق یک ایقاع تشریفاتی است که به صیغه خاص و با حضور دو مرد عادل انجام می شود . اما بذل مدت به هیچگونه تشریفاتی نیاز ندارد .

ادامه عقد موقت از حقوق مرد است و هرگاه بخواهد می تواند از آن صرفنظر کند . لذا وجود شرایطی که برای صحت طلاق لازم است ، مانند اینکه طلاق نباید در زمان عادت ماهیانه باشد ، در بذل مدت لازم و ضروری نیست . فلذا می تواند با هر لفظی واقع بشود .

اما برای صحت بذل مدت یا بخشیدن مدت زمان صیغه موقت مرد باید عاقل و بالغ و رشید و مختار باشد و همچنین بایستی اراده خود را اعلان کند و قصد درونی او به تنهایی اثری نخواهد داشت . فلذا می توان گفت که بذل مدت ماهیت ویژه ای دارد که با فسخ نکاح و طلاق متفاوت است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بذل مدت در ازدواج موقت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 05:41 1403/1/10 84 نفر بازدید