بخشیدن مدت عقد موقت

1403/1/10 05:57

بخشیدن مدت عقد موقت

یکی از انواع عقد نکاح ، عقد موقت است که در برخی از احکام با عقد دائم تفاوت دارد . به عنوان مثال ، از آن جهت که عقد موقت صرفا برای مدت زمان مشخص و محدودی منعقد می شود ، مرد هر زمان که بخواهد می تواند باقی مانده مدت عقد موقت را به زن ببخشد که اصطلاحا به آن بذل مدت نیز گفته می شود و به معنای گذشتن از زمان باقی مانده صیغه ازدواج توسط مرد می باشد . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی بخشیدن مدت صیغه موقت یا همان بذل مدت بپردازیم . بنابراین به توضیح عقد موقت چیست ، بخشیدن مدت عقد موقت ، الزام مرد به بخشیدن مدت عقد موقت و عده بخشیدن عقد موقت خواهیم پرداخت .

عقد موقت چیست؟

یکی از انواع عقد نکاح ، عقدی است که به طور موقت و برای مدت زمان مشخص و معینی منعقد می شود که به آن صیغه موقت نیز گفته می شود . در واقع ، بر خلاف عقد دائم که برای همیشه است ، عقد موقت برای مدت زمان مشخصی است هرچند که مدت آن بسیار طولانی باشد . به همین دلیل ، ذکر مدت عقد در صیغه امری لازم و ضروری است و عدم تعیین مدت عقد سبب باطل بودن عقد می گردد . 

بخشیدن مدت عقد موقت

همانگونه که گفته شد ، عقد دائم با عقد موقت فرق دارد . یکی از تفاوت های عقد دائم و عقد موقت هم در روش انحلال آنهاست . روش های انحلال عقد موقت بر اساس ماده 1120 قانون مدنی ، بذل مدت و انقضای مدت است . بذل مدت همان بخشیدن مدت عقد موقت می باشد و انقضای مدت نیز یعنی پایان یافتن مهلت صیغه . اما بخشیدن مدت عقد موقت ، بر اساس شرع و قانون اختیاری است که به مرد داده شده تا هر زمان بخواهد ، باقی مانده از مدت صیغه را به زن بخشیده و به رابطه زوجیت خاتمه بدهد . لذا در بخشیدن مدت صیغه به زن یا گذشتن از زمان باقی مانده صیغه ، رضایت زن شرط نیست . 

الزام مرد به بخشیدن مدت عقد موقت

همانگونه که اشاره شد ، اختیار بخشیدن مدت عقد موقت ، برای مرد است . اما در برخی شرایط ، مرد حقوق واجب زن را ایفا نکرده و یا با سوء معاشرت خود ، سبب عسر و حرج زن می شود . از طرف دیگر ، ممکن است طولانی بودن مدت عقد ، زن را دچار مشکل کند . در چنین شرایطی است که زن می تواند با مراجعه به دادگاه ، تقاضای الزام مرد به بذل مدت کند که در این صورت ، قاضی به جای مرد باقی مانده مدت صیغه را به زن می بخشد و او را از مرد جدا می کند .

عده بخشیدن مدت عقد موقت

بر اساس قانون مدنی ، از زمانی که مرد مدت عقد موقت را به زن می بخشد ، زن باید عده بذل مدت نگه دارد . عده بخشیدن مدت عقد موقت دو طهر است . ولی اگر زن به دلیل بیماری یا مشکلی عادت زنانگی نبیند ، مدت عده 45 روز خواهد بود . اگر هم زن باردار باشد ، باید تا پایان مدت زایمان عده نگه دارد . زنان یائسه و دختران باکره هم عده ندارند . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بخشیدن مدت عقد موقت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 05:57 1403/1/10 93 نفر بازدید