عده در عقد موقت

1403/1/10 06:05

عده در عقد موقت

عقد موقت نیز مانند عقد دائم سبب ایجاد زوجیت میان زن و مرد می شود و همان آثار عقد نکاح را به بار می آورد . یکی از مهمترین موضوعاتی که در خصوص انحلال عقد نکاح چه دائم و چه موقت مطرح می شود این است که زن باید مدتی را تحت عنوان عده نگه دارد و بعد از آن در صورت تمایل ، مجددا به عقد دیگری درآید . حال سوال مهم این است که آیا عقد موقت هم عده دارد و عده عقد موقت چند روز است . برای پاسخ دادن به این سوالات ، ابتدا به بررسی عقد موقت و انحلال عقد موقت می پردازیم و سپس عده عقد موقت را مورد بررسی قرار می دهیم .  

عقد موقت

یکی از انواع عقد نکاح ، عقد موقت است . عقد موقت همانگونه که از نام آن پیداست ، محدود به زمان مشخص و معینی است ؛ بر خلاف عقد دائم که محدودیت زمانی ندارد . بر اساس شرع و قانون ، از جمله شرایط صحیح بودن عقد موقت این است که مدت زمان عقد موقت و مهریه عقد موقت تعیین شده و مشخص باشند ؛ در غیر این صورت ، عقد موقت صحیح نیست . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عقد موقت و شرایط صحت آن کلیک کنید . در قانون مدنی ، اکثر احکامی که در خصوص عقد نکاح آورده شده است ، ناظر بر ازدواج دائم است . اما ازدواج موقت نیز به لحاظ شرعی احکامی دارد . یکی از این احکام ، لزوم نگه داشتن عده برای زنان است که ذیلا به آن می پردازیم .  

انحلال عقد موقت

انحلال عقد موقت نیز مانند عقد دائم سبب می شود که زن الزاما عده نگه دارد . اسباب انحلال عقد موقت با اسباب انحلال عقد دائم اندکی متفاوت است . به عنوان مثال ، در عقد موقت طلاق وجود ندارد . بر عکس ، عقد موقت با بذل مدت و انقضای مدت از بین می رود و منحل می شود . انقضای مدت به معنای تمام شدن مدت زمان عقد موقت است و بذل مدت یعنی اینکه مرد مدت زمان باقی مانده عقد موقت را به زن ببخشد و به عقد خاتمه دهد . فوت شوهر نیز در هر دو نوع عقد نگه داری عده را ضروری می کند . 

” عده در عقد موقت دو طهر و برای زنانی که عادت ماهیانه نمی شوند 45 روز است “

عده در عقد موقت

عده عقد موقت هم در صورت بذل مدت و هم در صورت انقضای مدت مشابه است . در هر حال ، عده در عقد موقت بر اساس ماده 1152 قانون مدنی ، دو طُهر است . یعنی دو دفعه عادت ماهیانه کامل . در صورتی هم که زن به اقتضای سن باید عادت ماهیانه داشته باشد ولی به دلایلی عادت زنانگی نبیند ، مدت عده چهل و پنج روز خواهد بود . اگر هم زن باردار باشد ، باید تا پایان زایمان عده نگاه دارد . مدت عده وفات شوهر در عقد موقت نیز مانند عقد دائم چهار ماه و ده روز خواهد بود . نکته مهمی که وجود دارد این است که نگه داشتن عده برای زن یائسه و زنی که پیش از نزدیکی و دخول عقد نکاحش منحل شود ، نگه داشتن عده ضروری نیست .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عده در عقد موقت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 06:05 1403/1/10 97 نفر بازدید