شباهت و تفاوت های ازدواج دائم و موقت

1403/2/7 03:26

شباهت و تفاوت های ازدواج دائم و موقت

ازدواج نهادی مهم و تاثیر گذار در جامعه محسوب می شود . مطابق قوانین و مقررات کشور ما دو نوع ازدواج پذیرفته شده است که شامل ازدواج دائم و ازدواج موقت می باشد. اگر چه این دو نوع ازدواج شباهت هایی با یکدیگر دارند ، در مواردی نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند که شناسایی این نوع شباهت ها و تفاوت ها به جهت آشنایی زوجین با حقوق و تکالیف شان بسیار مهم خواهد بود . به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بیان شباهت های ازدواج دائم و موقت و تفاوت های ازدواج دائم و موقت با تأکید بر حقوق زنان بپردازیم .

شباهت های ازدواج دائم و موقت

شباهت های ازدواج دائم و موقت را می توان شامل موارد زیر دانست :

- شرایط ازدواج موقت و ازدواج دائم یکسان است . به این معنا که شرایطی که به موجب آنها می توان ازدواج دایم کرد ، در ازدواج موقت نیز ضروری است مانند اهلیت برای ازدواج ، وجود اراده و ...

- فرزندان متولد از صیغه همچون فرزندان متولد از ازدواج دایم از حقوقی یکسان برخوردارند و پدر و مادر آنها مکلف به تأمین حقوق آنها هستند .

- موانع ازدواج در ازدواج دائم و ازدواج موقت یکسان است ؛ مانند ازدواج با زن شوهر دار .

- نگه داشتن عده در صورت جدایی زوجین در ازدواج دائم و ازدواج موقت لازم و ضروری است .

- خواستگاری از زنی که در ازدواج موقت دیگری است حرام است ؛ همانند زنی که در ازدواج دائم است .

- در عقد موقت مانند عقد دائم ، ازدواج همزمان با دو خواهر حرام است .

- احکام حرمت خویشاوندان هریک از زوجین نسبت به طرف دیگر در عقد دائم و صیغه یکسان است . به عنوان مثال در عقد دائم و عقد موقت مادر زن به مرد محرم می شود و پدر مرد نیز به زن محرم خواهد شد .

تفاوت های ازدواج دائم با ازدواج موقت

علی رغم شباهت های ازدواج دائم و صیغه که به آنها اشاره شد ، این دو  تفاوت هایی نیز با هم دارند که در این قسمت به بیان تفاوت های ازدواج دائم با ازدواج موقت خواهیم پرداخت .

- یکی از تفاوت های ازدواج دائم با ازدواج موقت این است که تعیین مدت در عقد موقت لازم و ضروری است و در غیر این صورت عقد موقت باطل خواهد بود ؛ اما ازدواج دائم همیشگی است .

- علاوه بر تعیین مدت ، تعیین مهریه نیز از شرایط اساسی صحت صیغه است . در حالیکه در عقد دائم زوجین می توانند بعد از ازدواج نسبت به تعیین مهریه توافق کنند و در صورتی که مهریه تعیین نشده باشد ، زن از دیگر انواع مهریه برخوردار می شود .

- در ازدواج موقت بر خلاف عقد دائم مرد موظف به پرداخت نفقه زن خود نیست ؛ مگر اینکه پرداخت آن شرط شده باشد یا عقد مبنی بر آن جاری شده باشد . اما در عقد دائم مرد موظف به پرداخت نفقه به همسر خود است . در غیر اینصورت بعلاوه اینکه زن می تواند دادخواست حقوقی مطالبه نفقه بدهد ، به جرم ترک انفاق نیز می توان مرد را بازداشت کرد .

- جدایی زن و مرد در ازدواج موقت نمی تواند از طریق طلاق انجام شود چرا که طلاق مختص عقد دائم است . جدایی زن و مرد در ازدواج موقت از طریق انقضاء مدت ، بذل مدت و یا فسخ نکاح صورت می پذیرد .

- مدت عده در عقد دائم با مدت عده در عقد موقت متفاوت است که در ازدواج دائم سه طُهر و در ازدواج موقت دو طُهر می باشد . ( طُهر به معنای پاک شدن از عادت ماهیانه است )

- در ازدواج موقت بر خلاف ازدواج دائم ، زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند .

- در ازدواج موقت برخلاف ازدواج دائم زن مکلف به تمکین در برابر شوهر نمی باشد .

” دریافت نفقه در عقد موقت تنها با توافق طرفین امکان پذیر است “

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شباهت و تفاوت های ازدواج دائم و موقت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 03:26 1403/2/7 124 نفر بازدید