اظهارنامه استرداد هدایای نامزدی و نمونه آن

1403/2/7 04:57

اظهارنامه استرداد هدایای نامزدی و نمونه آن

با عنایت به قانون مدنی ، می توان گفت هر یک از طرفین تا قبل از عقد نکاح یعنی در دوران نامزدی هیچ گونه رابطه زوجیتی که واجد آثار قانونی و حقوقی باشد را ندارند و به همین دلیل ، هر کدام از آنها با آزادی کامل حق دارند که از وصلت با دیگری امتناع کرده و طرف مقابل نیز حق دریافت خسارت از این بابت را نخواهد داشت . با این حال ، در صورتی که در دوران نامزدی و به منظور انجام وصلت ، هر یک از طرفین برای دیگری هدایایی را تدارک دیده باشد و نامزدی به هم بخورد ، می تواند هدایای مذکور را مطالبه کرده و آنها را مسترد نماید که پس گرفتن هدیه های دوران نامزدی از دو طریق امکان پذیر است . در اولین اقدام ، می توان برای طرف مقابل اظهارنامه ای مبنی بر استرداد هدایای نامزدی فرستاد و در صورتی که وی به این اظهارنامه پاسخ نداده و یا هدایای نامزدی را عودت ندهد ، می توان با مراجعه به دادگاه ، دعوای استرداد هدایای نامزدی اقامه نمود . به همین مناسبت در ادامه این مقاله قصد داریم ابتدا به بررسی ارسال اظهارنامه استرداد هدایای نامزدی و نحوه آن پرداخته و سپس نمونه اظهارنامه استرداد هدایای نامزدی را ارائه نماییم .

ارسال اظهارنامه استرداد هدایای نامزدی

بر اساس ماده 1037 قانون مدنی ، " هریک از نامزدها می توانند در صورت به هم خوردن وصلت منظور ، هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده است ، مطالبه کند و اگر عین هدایا موجود نباشد ، مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می شود ؛ مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد " . به همین دلیل امکان استرداد هدایای نامزدی در قانون مدنی مورد پیش بینی قرار گرفته است ؛ با این حال قبل از مراجعه به دادگاه و اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی در دادگاه خانواده ، می توان از طربق ارسال اظهارنامه حقوقی به طرف مقابل ، این امر را تقاضا نمود ؛ چرا که بر اساس ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی ، " هرکس می تواند قبل از تقدیم دادخواست ، حق خود را بوسیله اظهارنامه قضایی از دیگری مطالبه نماید " .

ارسال اظهارنامه برای پس گرفتن هدایای نامزدی نیز مانند سایر دعاوی حقوقی است و در صورتی که طرف مقابل به اظهارنامه استرداد هدایا پاسخ قانع کننده ای نداده و یا از استرداد هدایا امتناع نماید ، می توان به دادگاه خانواده دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی داد و در این داد خواست ، به ارسال اظهارنامه حقوقی استرداد هدایای نامزدی به عنوان دلیل استناد کرد . لازم به ذکر است که در سابق ارسال اظهارنامه از طریق پر کردن و تکمیل برگه ای که به این منظور اختصاص داده شده بود ، انجام می گرفت ؛ لکن در حال حاضر به طور کلی نحوه ارسال اظهارنامه اعم از اظهارنامه استرداد هدیه های دوران نامزدی به صورت الکترونیکی می باشد و شخصی که قصد ارسال اظهارنامه جهت پس گرفتن هدایای نامزدی را دارد ، باید نخست به سامانه خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه نماید و با انتخاب گزینه ارسال اظهارنامه حقوقی ، اقدام به فرستادن اظهارنامه به نشانی طرف مقابل نماید .

نمونه اظهارنامه استرداد هدایای نامزدی

در قسمت قبل به استرداد هدایای نامزدی بر اساس قانون مدنی پرداخته و امکان پس گرفتن هدایای دوران نامزدی به واسطه ارسال اظهارنامه حقوقی را مورد بررسی قرار دادیم ؛ با این حال ، کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ارسال اظهارنامه استرداد هدایای دوران نامزدی ، منوط به ارائه نمونه و متن اظهارنامه به منظور استرداد هدایای مزبور است ؛ به همین مناسبت در این قسمت قصد داریم به بررسی نمونه اظهارنامه استرداد هدایای دوران نامزدی پرداخته و متن آن را ارائه نماییم .

 

مخاطب محترم ؛ ...........................

 

اینجانب ................... در تاریخ .................... با جنابعالی جهت آشنایی بیشتر برای ازدواج ، اقدام به نامزدی نموده ایم و به مناسبت مراسم نامزدی و همچنین در طول مدت آشنایی و نامزدی مذکور ، بنا به عرف و رسوم خانوادگی و اجتماعی هدایایی برای جنابعالی تدارک دیده شده بود . لکن پس از گذشت مدت زمانی از نامزدی ، بنا به دلایل شخصی و خانوادگی متوجه شدیم که وصلت مزبور به صلاح نبوده و رابطه نامزدی خاتمه داده شد . با این حال هدایای اینجانب نزد شما باقی مانده است که به موجب این اظهارنامه تقاضای استرداد عین هدایای نامزدی به شرح 1) ............................. ، 2 ) ............................... ، 3 ) ................................ را دارم . لطفا ظرف مهلت ده روز از تاریخ رویت این اظهارنامه ، نسبت به عودت و استرداد هدایای مذکور اقدام نمایید در غیر این صورت ، این موضوع از طریق مراجعه به دادگاه و اقامه دعوای استرداد هدایای دوران نامزدی به علاوه مطالبه کلیه خسارات قانونی انجام خواهد شد .

 

با تشکر و تجدید احترام ؛

 

نام و نام خانوادگی ..................

 

امضا ..........

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اظهارنامه استرداد هدایای نامزدی  به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 04:57 1403/2/7 257 نفر بازدید