نمونه دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه

1403/2/7 04:13

نمونه دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه

بر اساس قانون مدنی ، در صورتی که دختر باکره قصد ازدواج با مردی را داشته باشد ، هر چند به سن بلوغ نیز رسیده باشد ، باز هم باید اجازه یا رضایت پدر برای ازدواج و اذن جد پدری ( پدر بزرگ ) خود را کسب کند .

اما گاهی بدون اینکه پدر یا جد پدری به عنوان اولیای قهری وی دلیل موجهی داشته باشند ، از دادن اجازه ازدواج به دختر مضایقه یا خودداری می کنند که در این شرایط ، قانون این اجازه را به دختر داده است تا با مراجعه به دادگاه و تقدیم نمودن دادخواستی مبنی بر اخذ اجازه یا اذن ازدواج از دادگاه بدون رضایت پدر ، برای ثبت ازدواج خود با فرد مورد نظر اقدام نماید و در صورتی که هم کفو بودن دختر با شخص معرفی شده را احراز نماید ، حکم ازدواج دختر توسط دادگاه صادر خواهد شد .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع اجازه ازدواج برای دختر باکره طبق قانون مدنی و دادخواست اجازه یا اذن ازدواج دختر از دادگاه پرداخته و در ادامه نیز متن و نمونه دادخواست اجازه ازدواج بدون اذن پدر را مورد بررسی قرار دهیم .

اجازه ازدواج برای دختران

بر اساس ماده 1043 قانون مدنی ، نکاح دختر باکره ، اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد ، موقوف به اجازه پدر یا جد پدری است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه مضایقه کند ، اجازه او ساقط و در این صورت ، دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهریه که بین آنها قرار داده شده ، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص ، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید .

به همین دلیل ، در صورتی که دختر باکره قصد ازدواج با مردی را داشته باشد و پدر وی از دادن رضایت یا اجازه ازدواج خودداری کرده و رضایت جد پدری برای ازدواج دختر نیز حاصل نشود ، وی می تواند به دادگاه مراجعه نموده و تقاضای اجازه ازدواج بدون اذن پدر نماید .

البته ذکر این نکته ضروری است که کسب اجازه ازدواج از پدر یا جد پدری تنها برای دختران باکره که قبلا ازدواج نکرده اند ، ضروری است و به همین دلیل ، خانم هایی که قبلا یک بار ازدواج کرده اند ، لزومی به کسب اجازه پدر برای ازدواج دوم خود نخواهند داشت و می توانند بدون رضایت پدر یا جد پدری مجددا ازدواج کنند .

دادخواست اذن ازدواج دختر از دادگاه

همانگونه که در قسمت قبل اشاره شد ، در صورتی که دختری قصد ازدواج کردن با مردی را داشته باشد ولی پدر یا جد پدری دختر بدون اینکه دلیل موجه و منطقی داشته باشند از دادن اذن یا اجازه برای ازدواج دختر امتناع کند ، یا اینکه پدر دختر غایب مفقود الاثر بوده و خبری از وی در دست نباشد ، دختر می تواند به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست اذن ازدواج بدون رضایت پدر را به دادگاه تقدیم نماید .

در این صورت ، دادگاه به دادخواست تنظیم شده برای گرفتن اجازه ازدواج رسیدگی می کند و ممکن است که جلساتی را با حضور پدر دختر برگزار نماید و اگر دلایل پدر مبنی بر مخالفت با ازدواج دختر را معقول و منطقی ندانست ، می تواند ولایت قهری پدر بر فرزند دختر را ساقط کرده و اجازه ازدواج بدون اذن پدر را به دختر بدهد .

لازم به ذکر است که دادخواست تقاضای اجازه یا اذن ازدواج برای دختران باکره در دادگاه خانواده مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و دادخواست باید به این دادگاه تقدیم شود .

نمونه دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه

در این قسمت قصد داریم برای آشنایی بیشتر مخاطبان با دادخواست اجازه یا اذن ازدواج دختران باکره توسط دادگاه ، متن و نمونه ای از یک دادخواست را ارائه نماییم که می تواند به صورت دقیق تر مطابق با شرایط ، توسط مخاطب تنظیم و بازنویسی شده و مورد استفاده قرار بگیرد .

 

ریاست محترم مجتمع قضایی دادگاه خانواده

 

سلام ‌علیکم ؛

 

احتراما به استحضار می رساند :

 

اینجانب در تاریخ …............ با شماره شناسنامه ………........ صادره از …............... متولد شده ام و در شرایط مناسبی از رشد سنی هستم و قصد ازدواج با آقای .................... را دارم .  نظر به اینکه آقای …........... فرزند ….............. متولد …................. دارای مذهب ….................. و دارای مدرک تحصیلی ......................… و مشغول به کار در .....................… هستند و با امضای شروط ضمن عقد ازدواج ، خواهان ازدواج دائم اینجانب با قبول مهریه .......................... می باشند که از تمامی جهات شخصی ، خانوادگی و اجتماعی تناسب و هماهنگی لازم را با بنده دارا می باشند و تحقیقات محلی لازم صورت گرفته از ایشان و خانواده شان نیز موید این مطلب می باشد .

 

با این حال ، با توجه به اینکه پدر بنده در سال های گذشته از مادرم جدا شده / غایب بوده و خبری از ایشان در دست نیست / بدون دلیل موجه و منطقی از دادن اجازه ازدواج به اینجانب خودداری می نمایند و همچنین جد پدری اینجانب نیز در قید حیات نیستند / از دادن اجازه ازدواج امتناع می کنند ؛  لذا با عنایت به مدارک تقدیم شده و همچنین با به استناد به شهادت شهود و طبق ماده 1043 قانون مدنی و از باب " الْحاکِمُ وَلیُّ مَنْ لاوَلیَّ لَهُ " ، رسیدگی و صدور حکم مبنی بر صدور اجازه ازدواج اینجانب بدون اذن و رضایت پدر را از محضر دادگاه محترم استدعا دارم .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 04:13 1403/2/7 194 نفر بازدید