نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم

1403/1/29 22:09

نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم

علی رغم اینکه عقد نکاح بر اساس قانون مدنی نوعی عقد رضایی است و تشریفاتی برای ثبت آن در نظر گرفته نشده است ، با این حال حفظ کیان خانواده و بقای آن و همچنین نظم اجتماعی و احراز رابطه زوجیت در موارد اختلافی سبب شده است تا بر اساس قانون مرد مکلف به ثبت نکاح دائم گردد که در صورت عدم ثبت ازدواج توسط مرد ، مجازات جرم عدم ثبت ازدواج در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود . علاوه بر این زن می تواند به دادگاه خانواده مراجعه نموده و دادخواستی مبنی بر ثبت واقعه ازدواج دائم تقدیم نماید که در این صورت دادگاه به دعوای ثبت ازدواج دائم رسیدگی کرده و با توجه به دادخواست زن و احراز رابطه زوجیت ، حکم الزام مرد نسبت به ثبت عقد نکاح دائم را صادر خواهد کرد ؛ لذا آشنایی با نمونه و متن دادخواستی که زن برای ثبت ازدواج دائم به دادگاه ارائه می نماید موضوعی بسیار مهم است . به همین مناسبت در مقاله پیش رو ابتدا اصول کلی راجع به دادخواست ثبت واقعه ازدواج دائم را مطرح کرده و در ادامه نیز نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم را ارائه خواهیم نمود .

دادخواست ثبت ازدواج دائم

فارغ از پیش بینی موضوع مهلت ثبت ازدواج دائم ، یکی از مهم ترین تکالیف قانونی مرد ضمن عقد ازدواج دائم ، موضوع ثبت نکاح می باشد که انجام آن توسط مرد در متن قانون مورد پیش بینی قرار گرفته است . با این حال همواره ممکن است که برخی از آقایان از ثبت ازدواج دائم با همسرشان در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق خودداری و امتناع نمایند که از این بابت مشکلات عدیده ای را برای زوجه فراهم آورند . علاوه بر این ، در شرایطی که مرد حقوق قانونی همسر خود همچون نفقه زوجه را نپردازد ، از آن جهت که اقامه دعوا در دادگاه در این خصوص ، ابتدای به ساکن نیازمند احراز رابطه زوجیت میان زن و مرد است ، زن ناچار می شود که ابتدا برای ثبت ازدواج دائم توسط مرد به شیوه قانونی اقدام کرده و حکم دریافت کند .

همانگونه که در قسمت مقدمه اشاره شد ، عدم ثبت ازدواج دائم توسط مرد سبب می شود که علاوه بر اینکه مرد به ثبت کردن نکاح دائم با زوجه خود ملزم می شود ، مجازات عدم ثبت ازدواج دائم نیز بر وی تحمیل گردد . لذا در صورتی که زن بخواهد که مرد را ملزم به ثبت ازدواج دائم بکند ، ابتدا باید درخواستی مبنی بر الزام مرد به ثبت نکاح دائمی را به دادگاه ارائه نماید . پس از ارائه دادخواست ثبت ازدواج دائم به دادگاه ، در صورتی که قاضی دادگاه رابطه زوجیت میان زن و مرد را با توجه به شواهد و قرائن موجود در پرونده از جمله سند ازدواج ، اقرار خود مرد مبنی بر اینکه همسر زن است و یا شهادت شهود احراز نمود ، حکم به ثبت ازدواج دائم توسط مرد صادر خواهد کرد . مرجع رسیدگی به دادخواست الزام مرد به ثبت ازدواج دائم ، دادگاه خانواده می باشد . علاوه بر این ، زن می تواند با مراجعه به دادسرا از مرد به جرم عدم ثبت ازدواج دائم نیز شکایت کند که در مقاله ای جداگانه به آن پرداخته شده است .  

لازم به ذکر است که ثبت ازدواج موقت در برخی از شرایط الزامی می باشد و به حکم قانون مرد مکلف است که صیغه موقت را به ثبت برساند . مثل زمانی که زن در طول عقد موقت باردار می شود و یا اینکه قبل از عقد زن با شوهر شرط می کند که صیغه موقت به ثبت برسد . در این گونه موارد نیز زن می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست ثبت عقد موقت یا صیغه را ارائه کند .

نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم

همانگونه که در قسمت قبل اشاره شد ، به منظور اقامه دعوای الزام به ثبت واقعه ازدواج دائم ، ابتدا باید دادخواستی در خصوص الزام به ثبت نکاح تنظیم نموده و آن را به دادگاه خانواده ارائه داد . به همین دلیل در این قسمت برای آشنایی بیشتر با درخواست ثبت ازدواج دائم ، یک نمونه و متن از دادخواست ثبت نکاح دائمی برای شما عزیزان آورده می شود .

در قسمت تعیین خواسته و بهای آن باید عبارت " تقاضای صدور حکم ثبت واقعه ازدواج دائم به انضمام کلیه خسارات قانونی " درج شود و همچنین در قسمت دلایل و منضمات دادخواست نیز می توان به عقد نامه و شهادت شهود در صورت لزوم استناد نمود .

ریاست محترم ...................

 

باسلام ؛

 

احتراما به استحضار عالی مي رساند :

 

اینجانب ............... به موجب عقدنامه مورخ ................ با آقای ................... عقد نكاح دائم منعقد نموده ایم كه ثمره این ازدواج تعداد ............ فرزند دختر / پسر به نام های ................. می باشد . با این حال متاسفانه علی رغم توافق به عمل آمده پیش از ازدواج مبنی بر ثبت نکاح ، خوانده محترم تاكنون از ثبت نمودن عقد ازدواج مذکور امتناع نموده و از آن جهت که ثبت واقعه نكاح برای صدور شناسنامه فرزندان و درج نام آنان در شناسنامه والدين الزامی است ، مستندا به ماده 220 قانون مدنی و همچنین ماده 31 قانون ثبت احوال ، صدور حكم محكوميت خوانده به ثبت عقد ازدواج دائم با شرايط و مدت مندرج در عقدنامه مذكور به انضمام کليه خسارات و هزينه دادرسی مورد استدعای اینجانب است .

 

با تشکر و تجدید احترام ؛

 

نام و نام خانوادگی ................

 

امضاء ........................

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند..


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 22:09 1403/1/29 229 نفر بازدید