فسخ نکاح و موارد آن

1403/1/10 05:55

فسخ نکاح و موارد آن

یکی از مواردی که باعث می شود عقد ازدواج میان زوجین منحل شود ، فسخ نکاح است . فسخ نکاح به این معناست که در صورت وجود پاره ای از موارد مقرر قانونی ، زن یا مرد بتوانند ازدواج را فسخ کنند . فسخ نکاح ، با طلاق متفاوت است و بدلیل اینکه اصل بر لازم بودن عقد ازدواج است ، طرفین تنها می توانند تنها در صورت وجود مواردی که در قانون مدنی از آنها نام برده شده است ، ازدواج را فسخ کنند . موارد فسخ نکاح را می توان شامل عیوب زن ، عیوب مرد و عیوب مشترک میان زن و مرد می باشند . بنابراین ، در این مقاله به این می پردازیم که فسخ نکاح چیست و موارد فسخ نکاح کدامند .

” در صورت وجود موارد حق فسخ ، هر کدام از طرفین می تواند عقد را فسخ کند “

فسخ نکاح چیست؟

به موجب ماده 1120 قانون مدنی ، عقد دائم به فسخ یا طلاق منحل می شود . بر این اساس ، یکی از مواردی که به موجب آن عقد می تواند انحلال پیدا کرده و زوجین از هم جدا شوند ، فسخ نکاح می باشد . بنابراین ، در قانون مدنی موارد فسخ نکاح پیش بینی شده است و عیوب مرد و زن بطور جداگانه مورد اشاره قرار گرفته اند . بطور کلی فسخ نکاح زمانی می تواند مورد تقاضای زن یا مرد قرار بگیرد که یکی از عیوبی که مطابق فقه و قانون مدنی بری هر کدام از آنها شناخته شده اند وجود داشته باشد . یعنی فسخ نکاح فقط در صورتی است که عیوب مذکور در زن یا مرد به اثبات برسد . همانطور که از این ماده مشخص است ، فسخ نکاح با طلاق متفاوت است و هر کدام از آنها شرایط و آثار ویژه خود را دارند . بعنوان مثال اگر یکی از زوجین بخواهد ازدواج را فسخ کند ، باید یکی از موارد فسخ نکاح را در مورد طرف مقابل به دادگاه ثابت کند ، اما در طلاق ، اثبات این موارد ضرورتی ندارد . 

نکته قابل توجهی که در این خصوص وجود دارد این است که هر یک از طرفین که قبل از عقد بداند که طرف مقابل یکی از عیوب مذکور را دارد ، دیگر بعد از عقد حق فسخ را نخواهد داشت . بدلیل اینکه مبنای ایجاد حق فسخ آن است که اشخاص دچار ضرری نادانسته و ناخواسته از جانب طرف دیگر نشوند . حال اگر خود شخص با علم و آگاهی نسبت به عیوب طرف مقابل اقدام به انعقاد عقد کرده باشد ، دیگر نمی توان حق فسخی را برای او در نظر گرفت . بعلاوه اینکه حق فسخ یک حق فوری است . به همین دلیل در صورتی که یکی از زوجین متوجه بشود طرف مقابل دارای یکی از عیوب مذکور در قانون مدنی است ، همان وقت باید اقدام به فسخ نکاح کند . یعنی اینکه نمی توان پس از گذشت مدت زمان زیادی از عقد ازدواج ، عقد را بر مبنای موارد حق فسخ ، فسخ نمود .

موارد فسخ نکاح کدامند؟

بر اساس قانون مدنی ، موارد فسخ نکاح را می توان شامل عیوب زنان و عیوب مردان و جنون بعنوان عیبی مشترک میان زنان و مردان دانست . در ماده 1122 قانون مدنی ، عیوب مرد برای فسخ نکاح را می توان شامل خصاء ، عَنَن و مقطوع بودن آلت تناسلی دانست . 

علاوه بر این ، عیوب زنان برای فسخ نکاح شامل قَرَن ، جُذام ، بَرَص ، اِفضاء ، زمین گیری و نابینایی از هر دو چشم دانست .

همچنین ، جنون را نیز می توان بعنوان عیبی که در میان مردان و زنان مشترک می باشد و هریک از زوجین می تواند با استناد به آن نکاح را فسخ کند .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فسخ نکاح و موارد آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 05:55 1403/1/10 85 نفر بازدید