حکم نکاح مجنون

1403/1/19 19:08

حکم نکاح مجنون

مجنون به کسی گفته می شود که قوه عقل و درک ندارد . در اصطلاح عامیانه به شخص مجنون ، دیوانه گفته می شود . بر اساس قانون جنون بر دو نوع است . جنون دائمی و جنون دوره ای . از آن جهت که اشخاص مجنون فاقد قوه تعقل هستند ، بایستی اشخاصی در جهت حمایت از آنان به انجام امور آنان بپردازند . مخصوصا در رابطه با امر ازدواج که تعهدات مالی و غیر مالی را برای زوجین به وجود می آورد . در خصوص حکم نکاح مجنون بایستی قائل به تفاوت میان نکاح مجنون دائمی و نکاح مجنون ادواری شویم . به همین مناسبت در این مقاله به بررسی حکم نکاح مجنون ، نکاح مجنون دائمی و نکاح مجنون ادواری خواهیم پرداخت .  

حکم نکاح مجنون

در واقع از جمله شرایط صحت عقد نکاح ، قصد و اراده است که مجنون به طور کلی فاقد آن است . به همین دلیل ، ازدواجی که توسط خود مجنون و در حال جنون واقع شده باشد ، باطل و کأن لم یکن خواهد بود . نکته مهمی که در خصوص وضعیت حقوقی نکاح مجنون وجود دارد آن است که جنون بر دو نوع است . جنون دائمی و جنون ادواری . جنون دائمی همیشگی است و حالت بهبود ندارد ؛ اما جنون ادواری همیشگی نیست و شخص در برخی اوقات بهبود می یابد و قوه تعقل دارد . 

نکاح مجنون دائمی

ممکن است که بنا به نظر پزشک ، ازدواج مجنون برای او لازم باشد . در این صورت ولی مجنون می تواند برای او عقد نکاح منعقد نماید . بر اساس ماده 88 قانون امور حسبی " در صورتی که پزشک ازدواج مجنون را لازم بداند ، قیم با اجازه دادستان می تواند برای مجنون ازدواج کند " . علاوه بر قیم مجنون ، ولی قهری و وصی از طرف وی نیز می توانند برای شخص مجنون عقد نکاح ببندند . حکمی که گفته شد ، مخصوص نکاح مجنون دائمی است ؛ یعنی شخصی که همواره در حالت جنون به سر می برد .  

نکاح مجنون ادواری

از آن جهت که عقد نکاح امری شخصی است و اصولا خود شخص باید در این رابطه تصمیم گیری کند ، باید گفت که ولی ، قیم و وصی مجنون نمی توانند در رابطه با ازدواج مجنون ادواری اقدامی کنند ؛ چرا که ازدواج نیازمند قصد و اراده است و مجنون ادواری که در حالت افاقه یا بهبود است ، خودش دارای قصد و اراده می باشد . بنابراین ، خودش مستقلا می تواند اقدام به انعقاد عقد نکاح نماید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حکم نکاح مجنون به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 19:08 1403/1/19 107 نفر بازدید