عقد نکاح چیست؟

1403/2/2 06:48

عقد نکاح چیست؟

یکی از مهمترین عقود در روابط میان افراد ، عقد ازدواجی است که میان زن و مرد بسته می شود و آنها را به زوجیت یکدیگر در می آورد و آن را می توان شامل عقد ازدواج دائم و عقد موقت دانست . نکاح نیز مانند سایر عقود ، نیازمند رعایت پاره ای از شرایط است ؛ مانند آنکه طرفین بایستی به سن قانونی ازدواج رسیده باشند . اهمیت رعایت این شرایط به دلیل آن است که عقد نکاح جنبه های مالی و غیر مالی را بصورت همزمان دارد و تکالیف مالی و غیر مالی را برای زوجین به بار می آورد . به همین دلیل در این مقاله به توضیح عقد نکاح ، شرایط صحت عقد نکاح ، موانع نکاح و آثار عقد نکاح خواهیم پرداخت .

” نکاح عقدی است که به موجب آن زن ومرد به منظور تشکیل خانواده و شرکت در زندگی با هم متحد می شوند “

عقد نکاح چیست؟

نکاح عقدی است که به موجب آن زن ومرد به منظور تشکیل خانواده و شرکت در زندگی با هم متحد می شوند . نکاح از جمله عقودی است که جنبه مالی و غیر مالی را با هم داراست . زیرا از طرفی مرد موظف می شود که نفقه زن را بپردازد و مالی را به عنوان مهریه به زن بدهد ؛ زن نیز معمولا مالی را تحت عنوان جهیزیه به خانه شوهر می برد که البته این عمل تکلیفی برای زن محسوب نمی شود و هر زمان بخواهند می تواند با ارائه دادخواست استرداد جهیزیه آن را پس بگیرد . از سوی دیگر زن و مرد موظف می شوند برای تقویت مبانی خانوادگی و تربیت فرزندان با هم همکاری کنند .  مطابق قانون مدنی ، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال شمسی منوط به اذن ولی اوست ؛ به شرطی که مصلحت طفل نیز رعایت شده باشد و دادگاه صالح نیز آن را تایید کند .

شرایط صحت عقد نکاح

بسیاری از آثار ازدواج بوسیله قانون معین می شود و زوجیت رابطه حقوقی است که اشخاص نمی توانند شرایط و نظام قانونی آن را بر هم بزنند . با این حال ، عقد نکاح ، عقدی است که باید شرایط اساسی صحت عقد ازدواج را داشته باشد . مطابق قانون مدنی ، شرایط صحت نکاح پیش بینی شده است که عبارتند از قصد و رضای طرفین ، اهلیت طرفین ، موضوع و جهت عقد ازدواج . 

موانع نکاح

در قانون و شرع مواردی پیش بینی شده است که در صورت وجود داشتن آنها ، زن و مرد نمی توانند با هم ازدواج کنند . به این موارد در اصطلاح حقوقی موانع نکاح گفته می شود . موانع نکاح مطابق قانون مدنی عبارتند از قرابت نسبی ، قرابت رضاعی ، قرابت سببی ، نکاح با زن شوهردار و ... .

آثار عقد نکاح

عقد ازدواج نیز مانند سایر عقود ، آثاری دارد که در قوانین و مقررات مختلف به آن اشاره شده است . ازدواج مجموعه ای از آثار مالی و آثار غیر مالی را به همراه دارد . از جمله آثار مالی عقد نکاح می توان به لزوم پرداخت مهریه و نفقه زن اشاره کرد . به لحاظ غیر مالی نیز زن و مرد موظف به رعایت تکالیفی هستند . از جمله حسن معاشرت ، معاضدت در تشیید مبانی خانواده و تربیت فرزند . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عقد نکاح به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 06:48 1403/2/2 163 نفر بازدید