تشریفات ثبت ازدواج دائم

1403/1/5 21:01

تشریفات ثبت ازدواج دائم

نظر به اهمیتی که ازدواج نزد جامعه و قانونگذار دارد ، قوانینی در رابطه با آن تدوین شده است . برای حفظ نظم اجتماعی قانونگذار لزوم ثبت ازدواج دائم را در قانون حمایت خانواده مقرر کرده است و برای عدم ثبت آن نیز مجازاتی مقرر کرده است . علاوه بر اینکه هر یک از طرفین باید شرایط صحت عقد نکاح را داشته باشند ، برای ثبت ازدواج نیز مدارک و مراحلی لازم است که در نظامنامه دفتر ثبت ازدواج و طلاق مقرر شده است . به همین دلیل ، در این مقاله لزوم ثبت ازدواج دائم و تشریفات ثبت ازدواج دائم را مورد برسی قرار می دهیم .

لزوم ثبت ازدواج دائم

بر اساس ماده 20 قانون حمایت خانواده مصوب 1392 ، " ثبت نکاح ، فسخ و انفساخ آن ، طلاق ، رجوع و اعلام بطلان نکاح یا طلاق الزامی است " . لذا در همه نقاط کشور ثبت نکاح اجباریست ، ضمانت اجرای عدم ثبت ازدواج نیز در ماده 49 قانون حمایت خانواده مصوب 1392 بدین شرح پیش بینی شده است : " چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم ، طلاق ، یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند ، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می شود . این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است " . 

تشریفات ثبت ازدواج دائم

تشریفات ثبت نکاح مانند ثبت سایر اسناد رسمی است . زن و مرد باید شناسنامه و گواهی پزشک دائر بر نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و عدم ابتلا به بیماری های موضوع ماده 23 قانون حمایت خانواده مصوب 1392 و اجازه ولی خود در مواردی که اجازه ولی لازم است ( نکاح دختر باکره ) را به سردفتر بدهند .  همچنین در برخی موارد ارائه اسناد دیگری لازم است . مانند زمانی که زن ایرانی بخواهد با مرد خارجی ازدواج کند . یا زنی که برای بار دوم ازدواج می کند باید مدارک مربوط به انحلال نکاح قبلی را ارائه کند . همچنین ، مردی که زن دوم می گیرد باید اجازه دادگاه را به سردفتر بدهد .  سر دفتر هویت زوجین را با معرفی دو نفر از اشخاص معتمد احراز می کند و در غیر اینصورت از ثبت نکاح امتناع خواهد کرد . پس از این مرحله ، سند نکاح در دفاتر مخصوص ثبت می شود و آنگاه سردفتر صیغه نکاح را می خواند و رضای طرفین و سلامت اراده آنها را احراز می کند . پس از آن ، زن و شوهر زیر ورقه ازدواج را امضا می کنند .این ورقه به منزله رونوشت سند ثبت نکاح است که در دو نسخه تهیه و به هریک از زوجین یک نسخه از آن داده می شود .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تشریفات ثبت ازدواج دائم به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 21:01 1403/1/5 256 نفر بازدید