تفاوت های عقد دائم و موقت

1403/1/19 16:55

تفاوت های عقد دائم و موقت

در قانون مدنی به پیروی از فقه شیعه ، دو نوع از عقد نکاح یا ازدواج به رسمیت شناخته شده است که با عنایت به این قانون ، انواع عقد نکاح در قانون مدنی را می توان شامل عقد ازدواج دائم و عقد ازدواج موقت دانست که این دو نوع ازدواج ، علی رغم اینکه شباهت هایی با یکدیگر دارند و سبب ایجاد رابطه زوجیت میان زن و مرد می شوند ، لکن در برخی از مهم ترین آثار عقد نکاح با یکدیگر تفاوت و اختلاف هایی دارند . به همین مناسبت ، شناخت بهتر این دو نوع از نکاح ، در گروی بررسی تفاوت های عقد دائم با عقد موقت می باشد که در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی مهم ترین تفاوت های ازدواج دائم و صیغه را مورد بررسی قرار بدهیم .

تفاوت های عقد دائم با صیغه موقت

همانگونه که از نام عقد دائم و عقد موقت مشخص است ، بر خلاف عقد دائم ، ازدواج موقت برای مدت بخصوص و محدودی است که زوجین باید ضمن عقد موقت یا صیغه آن را مشخص کنند و همین امر سبب می شود که عقد دائم با عقد موقت متفاوت گردد که برخی از مهم ترین تفاوت های عقد دائم با صیغه موقت را می توان شامل موضوعاتی همچون تعیین مدت در عقد دائم و موقت ، تعیین مهریه در عقد دائم و موقت ، نفقه زن در عقد دائم و موقت ، جدایی زوجین در عقد دائم و موقت ، عده زن در عقد موقت و دائم و ارث زوجین در عقد دائم و موقت می باشد که در ادامه به بررسی هر یک از موارد مذکور خواهیم پرداخت و در مقاله ای جداگانه شباهت های عقد دائم و موقت را بررسی نموده ایم .

تعیین مدت در عقد دائم و موقت

بر اساس ماده 1075 قانون مدنی ، عقد نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد . به همین دلیل ، یکی از موارد تفاوت عقد دائم با عقد موقت آن است که تعیین مدت در عقد موقت شرط لازم است . به همین دلیل اگر در حین عقد موقت یا صیغه ذکر مدت نشود ، عقد موقت واقع نخواهد شد . اما در عقد دائمی ، فرض بر آن است که عقد به صورت دائم و همیشگی جاری شده است ؛ مگر اینکه خود طرفین بخواهند از هم جدا شوند . 

تعیین مهریه در عقد دائم و موقت

یکی دیگر از فرق های عقد موقت با ازدواج دائم آن است که در عقد موقت حتما باید مهریه زن ذکر شود . لزوم تعیین مهریه در عقد موقت ضمن ماده 1095 قانون مدنی بیان شده است که بر اساس این ماده :  " در نکاح منقطع عدم مهر در عقد موجب بطلان است " . لذا اگر مهریه زن در عقد موقت مشخص نشده باشد ، عقد موقت باطل خواهد بود . اما در عقد نکاح دائم ، الزامی به تعیین مهریه توسط زوجین حین عقد نکاح وجود ندارد . 

نفقه زن در عقد دائم و موقت

بر اساس قانون مدنی ، در صورتی که عقد نکاح زن و مرد از نوع نکاح دائم باشد ، مرد موظف است که به همسر خود نفقه بپردازد . با این حال ، پرداخت نفقه به زن در عقد دائم و موقت با یکدیگر اختلاف دارد . چرا که بر اساس ماده 1113 قانون مدنی در عقد نکاح موقت ، مرد ملزم به پرداخت نفقه به زن خود نیست ؛ مگر اینکه دادن نفقه به زن شرط شده باشد یا اینکه عقد مبنی بر پرداخت نفقه به زن در عقد موقت جاری شده باشد 

جدایی زوجین در عقد دائم و موقت

یکی از عمده تفاوت های ناظر بر عقد موقت با عقد دائم ، نحوه جدایی زوجین از یکدیگر است . چرا که در عقد موقت یا صیغه ، زن و مرد نمی توانند به واسطه طلاق از هم جدا بشوند و جدایی زن و شوهر از یکدیگر در عقد موقت از طریق بذل مدت از طرف شوهر به زن یعنی بخشیدن باقی مانده مدت زمان عقد موقت از طرف شوهر و یا انقضای مدت عقد موقت شکل می گیرد که عقد موقت پس از خاتمه مدت آن به پایان می رسد . در حالی که عمده مقررات جدایی زوجین در عقد دائم از طریق مراجعه به دادگاه و  طلاق می باشد .

عده زن در عقد موقت و دائم

طول مدت عده زن در عقد دائم و موقت یکی دیگر از اختلاف ها و فرق های عقد موقت با دائم می باشد . بر اساس قانون مدنی ، عده زن در عقد موقت یا صیغه پس از جدایی از شوهر دو طهر پس از عادت ماهیانه می باشد . در حالی که عده زن در عقد دائمی سه طهر می باشد . البته لازم به ذکر است که اگر شوهر زنی فوت کرده باشد ، چه زن در عقد موقت وی باشد و چه در عقد دائم ، باید عده وفات نگه دارد که عده وفات زن در عقد موقت و دائم با هم یکسان بوده و چهار ماه و ده روز می باشد .

ارث زوجین در عقد دائم و موقت

بر اساس قانون مدنی رابطه توارث در عقد دائم وصیغه با هم متفاوت می باشد و بر اساس مواد 940 و 1077 قانون مدنی در عقد صیغه موقت ، زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند . در حالی که یکی از مهم ترین آثاری که ار زوجیت دائم حاصل می گردد ، آن است که زن و شوهر بعد از فوت یکدیگر از هم ارث خواهند برد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت های عقد دائم و موقت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 16:55 1403/1/19 124 نفر بازدید