سفته چیست و نحوه صدور آن؟

1403/1/26 20:35

سفته چیست و نحوه صدور آن؟

سفته یک سند تجاری است که در معاملات بازرگانی بسیار پر کاربرد است از این رو باید مانند تمام اسناد تجاری ، ویژگی های یک سند تجاری را داشته باشد  . سفته یک سند تعهد آور است و صادر کننده آن را متعهد به پرداخت وجه درج شده در سفته می کند . سفته زمانی به وجود آمد که تجار در انتقال پول از جایی به جای دیگر احساس خطر کردند و اغلب متضرر می شدند . در حال حاضر شرکت های تجاری و تجار با استفاده از سفته مشکلات مالی خود را حل می کنند . این موضوع گویای این است که سفته در معاملات جای خود را پیدا کرده است البته با همه اینها هنوز هم سفته یک سند ناشناخته است و مردم اغلب از مقرراتی که بر آن حاکم است بی اطلاع اند . از این رو در این مقاله به بیان مفهوم سفته و نحوه صدور سفته می پردازیم .  

سفته چیست ؟

همه ما واژه سفته را بارها و بارها شنیده ایم اما بسیاری از ما نمی دانیم که سفته چیست ؟ سفته یا فته طلب سندی است که صادر کننده آن متعهد می شود مبلغ درج شده در آن را ، در تاریخ مشخص یا عندالمطالبه پرداخت کند . وجه سفته به کسی پرداخت می شود که سفته در وجه او صادر شده است . اگر سفته بدون نام یا در وجه حامل باشد هر کسی که سفته در دست او باشد می تواند در تاریخ سر رسید وجه سفته را مطالبه کند . بنابراین سفته یک سند تعهد به پرداخت است .  

نحوه صدور سفته

بعد از تهیه سفته صادر کننده برای صدور یا در اصطلاح " سفته دادن " باید نکاتی را رعایت کند . عدم رعایت این نکات باعث می شود که سفته دیگر سند تجاری نباشد و یک سند عادی تلقی شود و از مزایای سند تجاری بودن محروم شود . در قانون  ، نحوه صدور سفته به ترتیب زیر است :

نوشتن مبلغ معین : بر روی هر برگه سفته مبلغ سفته نوشته شده است برای مثال بر روی برگه سفته نوشته می شود ، سفته تا مبلغ بیست میلیون ریال . این مبلغ نوشته شده در سفته سقف اعتبار آن را مشخص می کند . اما وجود این مبلغ نباید باعث شود صادر کننده سفته مبلغ مورد نظر خود را بر روی آن درج نکند . صادر کننده حتما باید مبلغ سفته را به حروف بنویسد . نوشتن مبلغ سفته به حروف مانع از سوء استفاده از سفته خواهد شد  .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سفته  و نحوه صدور آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: اسناد تجاری تاریخ ثبت: 20:35 1403/1/26 222 نفر بازدید