دادگاه صالح برای مطالبه چک حقوقی و چک کیفری

1403/1/10 05:27

دادگاه صالح برای مطالبه چک حقوقی و چک کیفری

صدور چک باید زمانی صورت بگیرد که صادر کننده در حساب خود به اندازه وجه چک ، پول دارد در غیر این صورت دارنده چک ، می تواند آن را برگشت بزند و اقدام به پیگیری قانونی کند . راه های مطالبه چک برگشتی ، متفاوت است ؛ این روش ها از جمله مطالبه حقوقی چک برگشتی ، مطالبه کیفری چک برگشتی و مطالبه چک از طریق اجرای ثبت است . برای مطالبه چک برگشتی به هر یک از این روش ها اولین موضوعی که باید بدانیم این است که کدام دادگاه برای رسیدگی به دعوای چک ما صالح است . از این رو در این مقاله به بررسی دادگاه صالح برای مطالبه چک حقوقی و دادگاه صالح برای مطالبه چک کیفری می پردازیم .

دادگاه صالح برای مطالبه چک حقوقی

برای پیگیری حقوقی چک باید به دادگاه حقوقی مراجعه کرد . دادگاه حقوقی صالح برای مطالبه چک ، در رای وحدت روبه دیوان عالی کشور مشخص شده است . طبق رای شماره 688 مورخ 23/3/85 ، دادگاه صالح برای مطالبه چک حقوقی ، می تواند یکی از دادگاه های زیر باشد :

1- دادگاه محل اقامت خوانده  

2- دادگاه محل صدور چک  

3- دادگاه محل برگشت خوردن چک  

بنابراین برای مطالبه چک به شیوه حقوقی می توان به هر یک از دادگاه های نام برده شده در بالا مراجعه کرد . البته به شرطی که مبلغ چک بیشتر از 20 میلیون ریال باشد . در صورتی که مبلغ چک کمتر از این میزان باشد باید به شورای حل اختلاف صالح برای مطالبه چک ، مراجعه نمایید .  

دادگاه صالح برای مطالبه چک کیفری

کسی که قصد دارد بابت صدور چک برگشتی شکایت کیفری کند ، ابتدا باید ظرف شش ماه از تاریخ صدور چک ، آن را برگشت بزند و از بانک گواهی عدم پرداخت دریافت کند . بعد از این می تواند به دادگاه صالح برای مطالبه چک کیفری مراجعه کند . دادگاه صالح برای شکایت کیفری از چک ، دادسرا و دادگاه کیفریِ محل صدور گواهی عدم پرداخت است . بنابراین هر جا چک برگشت بخورد و گواهی عدم پرداخت صادر شود ، دادگاه کیفری همان شعبه موظف به رسیدگی است .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادگاه صالح برای مطالبه چک حقوقی و چک کیفری به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: اسناد تجاری تاریخ ثبت: 05:27 1403/1/10 167 نفر بازدید