نحوه اجرای تحقیقات محلی

1403/1/28 11:52

نحوه اجرای تحقیقات محلی

به استناد قانون آیین دادرسی مدنی ، هرگاه شخصی در دادگاه دعوایی مطرح می کند بایستی آن را به اثبات برساند . این امر ، از طریق ادله اثبات دعوا به عمل می آید . یکی از انواع ادله اثبات دعوا ، تحقیق محلی است که به آن تحقیقات محلی نیز گفته می شود . در این صورت ، دادرس می تواند با مراجعه به اهل محل از کیفیت موضوع اطلاعاتی پیدا کند . این اطلاعات در نهایت ممکن است سبب علم قاضی شود و بر اساس آن رأی صادر گردد . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی به این سوال بپردازیم که تحقیقات محلی چیست ؟ بنابراین ، به توضیح تحقیق محلی چیست ، درخواست تحقیق محلی و توان اثباتی تحقیق محلی خواهیم پرداخت .  

تحقیق محلی چیست؟

نقش تحقیق محلی به عنوان یکی از ادله اثبات دعوا در قانون آیین دادرسی مدنی تعیین شده است . در درچه اول باید دانست که تحقیق محلی چیست . بر اساس قانون ، تحقیق محلی یعنی به دست آوردن آگاهی هایی که اهل محل راجع به امور موضوعی دعوا دارند . تفاوت بین تحقیق از اهل محل و گواهی ( شهادت ) در آن است که گواه خودش به طور مستقیم شاهد رویدادها بوده است و یا مستقیما سخن مورد ادعا را شنیده است ؛ در حالی که  در تحقیق محلی ، اشخاصی که از آنها تحقیق می شود ، دانستنی های خود را از مجموعه دیده ها و شنیده های مستقیم و غیر مستقیم و برداشت های خود بیان می کنند . به عنوان مثال ، گواه به واقع شدن عقد اجاره میان خواهان و خوانده گواهی می دهد . اما آگاهان محلی بی آنکه شاهد عقد مزبور باشند ، شیوه رفت و آمد و مسائی از این قبیل به این باور می رسند که میان خواهان و خوانده عقد اجاره برقرار شده است .   

درخواست تحقیق محلی

بر اساس ماده 249 قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص درخواست تحقیق محلی ، " در صورتی که طرفین دعوا یا یکی از آنان به اطلاعات اهل محل استناد نمایند ، اگر چه به طور کلی باشد و اسامی مطلعین را هم ذکر نکنند ، دادگاه قرار تحقیق محلی صادر می نماید . بنابراین ، برخلاف گواهی که باید اسامی گواهان درج شود ، در تحقیق محلی این امر الزامی نمی باشد . البته علی رغم ظاهر ماده ، درخواست هریک از طرفین دعوا دادگاه را مکلف به صدور قرار تحقیق محلی نمی کند ؛ بلکه دادگاه در صورتی که تحقیقات محلی در احراز موضوع دعوا کارایی نداشته باشد ، می تواند آن را صادر نکند .  

توان اثباتی تحقیق محلی

بر اساس ماده 255 قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص توان اثباتی تحقیق محلی می توان گفت آگاهی ها و اطلاعات به دست آمده از تحقیق محلی هم مانند معاینه محل ، از جمله امارات قضایی شمرده می شوند که تنها می توانند موجب علم یا اطمینان قاضی یا دادرس شوند و یا در آن کارایی داشته باشند . بنابراین ، دلیل به مفهوم اخص به شمار نمی روند و تنها اعتباری در حد اماره خواهند داشت . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرای تحقیقات محلی ، موارد و مهلت آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ادله اثبات دعوی تاریخ ثبت: 11:52 1403/1/28 226 نفر بازدید