مهلت پرداخت هزینه کارشناس دادگستری

1403/2/5 17:40

مهلت پرداخت هزینه کارشناس دادگستری

زمانی که پرونده مطرح شده در دادگاه ، جنبه های فنی دقیقی دارد ، قاضی با ارجاع امر به کارشناس ، انجام اموری را از وی مطالبه می کند . به همین دلیل ، کارشناس بابت این امور استحقاق دریافت مزد را خواهد داشت . بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی در حالت کلی ، پرداخت هزینه کارشناسی به عهده متقاضی آن است .

اما سوالی که ممکن است مطرح شود آن است که مهلت قانونی پرداخت هزینه کارشناس چقدر است و واریز دستمزد کارشناسی دادگاه چه زمانی است ؟ برای پاسخ دادن به این سوال ، در این مقاله ابتدا به بررسی هزینه کارشناسی پرونده و پرداخت کننده دستمزد کارشناس پرداخته و در ادامه مهلت پرداخت هزینه کارشناسی را مطرح می نماییم .  

هزینه کارشناسی پرونده

بر اساس رویه دادگاه ها ، هزینه کارشناسی پرونده بر عهده اصحاب دعوا گذاشته شده است و کارشناسان رسمی دادگستری از قوه قضاییه بابت کارشناسی حقوق دریافت نمی کنند . در ماده 262 قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص هزینه کارشناسی پرونده تعیین تکلیف شده است .

بر اساس این ماده ، " دادگاه حق الزحمه کارشناس را با رعایت کمیت و کیفیت و ارزش کار تعیین می کند . هرگاه بعد از اظهارنظر معلوم گردد که حق الزحمه تعیین شده متناسب نبوده است ، مقدار آن را به طور قطعی تعیین و دستور وصول آن را می دهد " .

پرداخت کننده دستمزد کارشناس

به موجب قسمت اول ماده 259 قانون آیین دادرسی مدنی ، " ایداع دستمزد کارشناس به عهده متقاضی است " . همانگونه که از این ماده مشخص است ، پرداخت کننده دستمزد کارشناس رسمی دادگستری شخصی است که ارجاع امر به کارشناسی را تقاضا می نماید .

اگر هم صدور قرار کارشناسی به نظر دادگاه باشد و دادگاه نتواند بدون انجام کارشناسی رای صادر کند ، پرداخت دستمزد کارشناس در مرحله بدوی به عهده خواهان و در مرحله تجدیدنظر به عهده تجدیدنظر خواه می باشد .

مهلت پرداخت هزینه کارشناسی

در ادامه ماده 259 قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص مهلت پرداخت هزینه کارشناسی تعیین تکلیف شده است که بر اساس آن : " هرگاه ظرف مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ ، آن را پرداخت نکند ، کارشناسی از عداد دلایل وی خارج می شود " . بنابراین ، مدت زمان پرداخت هزینه کارشناسی بر اساس قانون یک هفته می باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم پرداخت هزینه کارشناسی کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهلت پرداخت هزینه کارشناس دادگستری ، موارد و مهلت آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ادله اثبات دعوی تاریخ ثبت: 17:40 1403/2/5 2203 نفر بازدید