قرار معاینه محل

1403/1/25 09:10

قرار معاینه محل

هرگاه برای کشف واقع و روشن شدن موضوع ، تحقیق محلی یا معاینه محل ضرورت پیدا کند ، دادگاه می تواند قرار معاینه محل صادر کند . بعلاوه اینکه هر یک از طرفین دعوا می توانند صدور این قرار را از دادگاه تقاضا نمایند . قرار معاینه محل هم در قانون آیین دادرسی مدنی و هم در قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده است و احکام مربوط به آن آورده شده است . در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که قرار معاینه محل چیست ؟ در پاسخ به این سوال ، ابتدا مفهوم معاینه محل را مورد بررسی قرار داده و در ادامه به بررسی قرار معاینه محل و اجرای قرار معاینه محل خواهیم پرداخت .

معاینه محل چیست؟

در برخی از موضوعات ، شخص دادرس با مشاهده و بررسی شخصی خودش می تواند بهتر و دقیق تر به حقایق پی ببرد و جزئیات مربوط به موضوع را کشف کند . بعلاوه اینکه در برخی دعاوی برای تشخیص درستی یا نادرستی ادعای مطرح شده ، لازم است که دادگاه از وضعیت موضوع اطلاع داشته باشد . به همین منظور ، در قانون آیین دادرسی مدنی ، ابزاری پیش بینی شده است تا با استفاده از آن قاضی بتواند برخی از حقایق را کشف کرده و بر اساس آن حکم صادر کند . بر اساس ماده 255 قانون آیین دادرسی مدنی ، آگاهی های بدست آمده از معاینه محل جزو امارات قضایی شمرده می شوند که می تواند موجب علم یا اطلاعات قاضی شود . 
قرار معاینه محل

بر اساس ماده 248 قانون آیین دادرسی مدنی ، " دادگاه می تواند رأسا یا به درخواست هریک از اصحاب دعوا قرار معاینه محل را صادر نماید . موضوع قرار و وقت اجرای آن باید به طرفین ابلاغ شود " . بر اساس این ماده ، باید محل اجرای قرار و موضوعی که مورد معاینه قرار می گیرد ، مشخص بشود . قرار معاینه محل از جمله قرارهای اعدادی و مقدماتی است . اگرچه موضوع قرار و وقت اجرای آن با اخطاریه به اصحاب دعوا ابلاغ می شود ، اما خود قرار ابلاغ نمی شود . سایر آثار و ویژگی های قرار معاینه محل همانند سایر قرارهای اعدادی یا مقدماتی است .  

اجرای قرار معاینه محل

جهت اجرای قرارمعاینه محل بر اساس ماده 251 قانون آیین دادرسی " متصدی اجرای قرار معاینه محل یا تحقیقات محلی صورت جلسه تنظیم و به امضای مطلعین و اصحاب دعوا می رساند " . همچنین ، عدم حضور یکی از اصحاب دعوا مانع از اجرای قرار معاینه محل نخواهد بود . بعلاوه اینکه ، بر اساس ماده 256 قانون آیین دادرسی مدنی ، " عدم تهیه وسایل قرار معاینه محل یا تحقیق محلی توسط متقاضی ، موجب خروج آن از عداد دلایل وی می شود . اگر دادگاه اجرای این قرار را لازم بداند ، تهیه وسایل اجرای قرار معاینه محل در مرحله بدوی با خواهان دعوی و در مرحله تجدیدنظر با تجدیدنظر خواه می باشد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قرار معاینه محل ، موارد و مهلت آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ادله اثبات دعوی تاریخ ثبت: 09:10 1403/1/25 208 نفر بازدید