قرار تحقیق محلی

1403/1/24 06:59

قرار تحقیق محلی

به موجب قانون ، یکی از ادله اثبات دعوا تحقیق محلی است که به آن تحقیقات محلی نیز گفته می شود . تحقیق محلی در واقع استناد به اطلاعاتی است که اهل محل در خصوص یک موضوع خاص مربوط به دعوا ارائه می کنند . این اطلاعات ممکن است در علم قاضی نسبت به موضوع و سرنوشت کلی دعوا نقش تعیین کننده ای داشته باشند . به همین دلیل در قانون آیین دادرسی مدنی ، قراری تحت عنوان قرار تحیق محلی پیش بینی شده است . در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که قرار تحقیقات محلی چیست . بنابراین ، ابتدا به توضیح تحقیق محلی و سپس قرار تحقیق محلی و اجرای قرار تحقیق محلی خواهیم پرداخت .  

تحقیق محلی چیست؟

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، تحقیق محلی عبارت است از کسب اطلاعات و آگاهی هایی که اهل محل راجع به موضوع خاصی دارند . به عنوان مثال ، در مواردی که دلیلی مبنی بر وقوع عقد اجاره میان دو شخص ندارد ، قاضی می تواند به محل مورد نظر رفته و نظرات اهل محل راجع به موضوع مورد نظر را بررسی کند . به همین دلیل ، در برخی از دعاوی ، نقش تحقیق محلی به عنوان یکی از ادله اثبات دعوا بسیار پر رنگ است . البته ، گفتنی است که اطلاعاتی که اهل محل می دهند نوعی گواهی یا شهادت نیست ؛ بلکه آنها صرفا تصورات ، و دیده ها و شنیده های خود را نقل می کنند . 

قرار تحقیق محلی

به موجب ماده 249 قانون آیین دادرسی مدنی ، دادگاه در شرایطی می تواند قرار تحقیق محلی صادر کند . بر اساس این ماده ، " در صورتی که طرفین دعوا یا یکی از آنان به اطلاعات اهل محل استناد نمایند ، اگر چه به طور کلی باشد و اسامی مطلعین را هم ذکر نکنند ، دادگاه قرار تحقیق محلی صادر می نماید . چنانچه قرار تحقیق محلی به درخواست یکی از طرفین صادر گردد ، طرف دیگر دعوا می تواند در موقع تحقیقات ، مطلعین خود را در محل حاضر نماید که اطلاع آنها نیز استماع شود " .  

اجرای قرار تحقیق محلی

به استناد ماده 256 قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص اجرای قرار تحقیق محلی ، فراهم کردن وسیله و اجرای قرار تحقیق محلی به عهده شخصی است که درخواست تحقیق محلی نموده است . بنابراین ، هرگاه از آن خودداری نماید ، تحقیق محلی از جمله دلایل استنادی او حذف می شود . همچنین ، اجرای قرار تحقیق محلی در محل مورد نظر است . البته وقت و محل تحقیقات محلی باید به طرفین اطلاع داده شود ؛ چرا که جلسه اجرای تحقیق محلی به نوعی جلسه دادرسی محسوب می شود ، باید فاصله قانونی بین ابلاغ و اجرا نیز درنظر گرفته شود . در روز اجرای قرار تحقیق محلی نه تنها طرفی که به تحقیق محلی استناد گرده است ، بلکه طرف مقابل او نیز می تواند آگاهان خود را در محل حاضر کند . به موجب ماده 252 قانون آیین دادرسی مدنی ، " ترتیب استعلام و اجرای تحقیقات از اشخاص در تحقیق محلی به نحوی است که برای گواهان مقرر شده است " . به علاوه اینکه ، اجرای قرار تحقیق محلی ممکن است توسط یکی از دادرسان دادگاه یا قاضی تحقیق به عمل آید و در صورتی که محل تحقیقات خارج از حوزه دادگاه باشد ، دادگاه می تواند اجرای تحقیقات را از دادگاه محل درخواست نماید .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قرار تحقیق محلی، موارد و مهلت آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ادله اثبات دعوی تاریخ ثبت: 06:59 1403/1/24 196 نفر بازدید