فرجام خواهی خارج از مهلت

1403/1/10 05:38

فرجام خواهی خارج از مهلت

یکی از روش های اعتراض به رای دادگاه فرجام خواهی است . در قانون آیین دادرسی مدنی مدت فرجام خواهی پیش بینی شده است که در خصوص افراد داخل ایران و خارج از ایران متفاوت است . علی القاعده تقاضای فرجام خواهی صرفا در همان مدتی که قانونگذار معین کرده است به عمل می آید . اما در قانون مواردی نیز پیش بینی شده است که به موجب آن ، عملا فرجام خواهی خارج از مهلت مقرر قانونی به عمل می آید . به همین مناسبت در این مقاله ابتدا مهلت فرجام خواهی را مطرح نموده و در ادامه فرجام خواهی خارج از مهلت را مورد بررسی قرار می دهیم .

مهلت فرجام خواهی چقدر است

در قانون آیین دادرسی مدنی مهلت فرجام خواهی برای اشخاص مقیم ایران و اشخاص مقیم خارج از کشور مشخص شده است . بر اساس ماده 397 قانون آیین دادرسی مدنی ، " مهلت درخواست فرجام خواهی برای اشخاص ساکن ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج دو ماه می باشد " . البته زمان آغاز مهلت فرجام خواهی در صورتی که رای فرجام خواسته از دادگاه نخستین یا دادگاه تجدیدنظر صادر شود ، متفاوت است ..

فرجام خواهی خارج از مهلت

در برخی موارد مهلت فرجام خواهی عملا بیش از مهلت بیست روزه یا دو ماهه مزبور طول می کشد که ذیلا به موارد آن خواهیم پرداخت :

- حجر ، ورشکستگی یا فوت محکوم علیه

در صورتی که محکوم علیه ( کسی که می خواهد فرجام خواهی کند ) پس از صدور رای و پیش از ابلاغ آن ، محجور ، ورشکسته یا فوت شود ، رای باید در مورد محجور به قیم ، در مورد ورشکسته به مدیر تصفیه و در مورد متوفی به وراث او ابلاغ شود . در این صورت ، مهلت فرجام خواهی از تاریخ ابلاغ رای به آنها در نظر گرفته می شود . چنانچه محکوم علیه پس از ابلاغ رای محجور ، ورشکسته یا فوت شود ، اگر هر یک از این وقایع پیش از پایان مهلت متحقق شده باشد و محکوم علیه فرجام خواهی نکرده باشد ، رای باید حسب مورد به نمایندگان قانونی و یا قائم مقام ابلاغ شود و مهلت فرجام خواهی از تاریخ ابلاغ رای به آنها در نظر گرفته می شود .

- زوال سمت نماینده

چنانچه سِمَت یکی از اشخاصی که به عنوان نمایندگی از قبیل ولایت ، قیمومت یا وصایت در دعوا دخالت داشته اند پیش از پایان مهلت فرجام خواهی زایل گردد ، باید به ترتیبی که در بند قبل گفت عمل شود . بنابراین ، در صورتی که سمت قیم پس از ابلاغ رای به وی و پیش از پایان مهلت فرجام خواهی زایل شود ، رای باید به قیم جدید یا خود محجور ابلاغ شود و مهلت فرجام خواهی از تاریخ ابلاغ دوباره رای به آنها شروع می شود .

- عذر فرجام خواه

در ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی مواردی پیش بینی شده است که در صورت وجود آنها ، فرجام خواه می تواند با اثبات وجود این موارد تقاضای فرجام خواهی خارج از مهلت کند . این موارد به عنوان جهات عذر موجه در خصوص فرجام خواهی ، تجدید نظر خواهی و واخواهی خارج از مهلت یکسان است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فرجام خواهی خارج از مهلت ، موارد و مهلت آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ادله اثبات دعوی تاریخ ثبت: 05:38 1403/1/10 190 نفر بازدید