سند و انواع آن

1403/1/10 06:09

سند و انواع آن

یکی از مهمترین دلایلی که می توان بوسیله آن یک دعوا را در دادگاه ها اثبات کرد ، سند است . همانگونه که در عرف نیز مرسوم است ، زمانی که شخصی مطالبه یا ادعایی از کسی دارد ، اصطلاحا به وی می گویند که " آیا سندی هم دارای ؟ " این مسئله از آنجایی ناشی می شود که بسیاری از دعاوی حقوقی را می توان بوسیله سند اثبات کرد .به همین مناسبت ، در آیین دادرسی مدنی هنوز هم سند به عنوان قوی ترین و پر ارزش ترین ادله اثبات دعوا شناخته می شود . مطابق قوانین و مقررات ، سند را می توان به دو نوع سند عادی و سند رسمی تقسیم بندی کرد . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله نخست به تعریف سند پرداخته و سپس انواع سند اعم از عادی و رسمی را مورد شناسایی و بررسی قرار خواهیم داد .

” به هر نوشته مکتوبی که در مقام دعوا یا دفاع از دعوا بتوان بدان استناد کرد سند گفته می شود “

تعریف سند

همانگونه که گفته شد ، یکی از مهم ترین دلایل اثبات ادعا ، سند است که خود به دو نوع عادی و رسمی تقسیم می شود . مطابق ماده 1283 قانون مدنی در تعریف سند چنین پیش بینی شده است . " سند عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوا یا دفاع قابل استناد باشد " . بر اساس این تعریف ، دلیلی را می توان بعنوان سند محسوب کرد که دو شرط اساسی را داشته باشد :

اولا اینکه سند باید مکتوب یا نوشته باشد ؛

ثانیا اینکه سند باید در مقام دعوا یا دفاع از دعوا در دادگاه قابل استناد باشد .

بنابراین ، تمام ادله ای که بصورت مکتوب و نوشته در نیامده است را باید از تعریف سند خارج کرد . همچنین ، در صورتی که به حکم قانون ، نوشته توان ثابت کردن یک دعوا را نداشته باشد نمی توان به آن استناد کرد و آن را سند دانست .

انواع سند

همانگونه که در قسمت قبل اشاره شد ، امروزه سند به عنوان یکی از مهم ترین ادله ای است که می توان به وسیله آن یک دعوا را در دادگاه اقامه کرده و یا با استناد به آن ، از خود دفاع کرد . بنابراین ، حجم مهمی از دعاوی حقوقی مطرح شده در دادگاه ها با استناد به آن مورد رسیدگی قرار می گیرند و در خصوص آنها حکم صادر می شود .

یکی از مهمترین فایده اسناد ، ثبت وقایعی است که در آن اسناد به آن اشاره شده است . بنابراین ، اسناد را می توان به دو نوع اسناد عادی و اسناد رسمی تقسیم بندی کرد . ماده 1286 قانون مدنی ، اقسام  و انواع سند را اعلام کرده است که بر اساس آن ،" سند بر دو نوع است : رسمی و عادی " .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در موردسند و انواع آن ، موارد و مهلت آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ادله اثبات دعوی تاریخ ثبت: 06:09 1403/1/10 215 نفر بازدید