درخواست مهلت برای ادای سوگند در دادگاه

1403/1/12 04:11

درخواست مهلت برای ادای سوگند در دادگاه

در صورتی که مدعی برای اثبات ادعای خود به دادگاه دلیلی ارائه نکرده باشد و طرف مقابل ادعای وی را انکار کند ، به درخواست مدعی طرف مقابل باید ادای سوگند نماید که به این نوع سوگند ، سوگند قاطع دعوا یا سوگند بتی گفته می شود . در چنین شرایطی دادگاه شرایط ادای سوگند را مورد بررسی قرار داده و در صورت احراز شرایط لازم ، قرار اتیان سوگند قاطع دعوا صادر می کند و مدعی علیه باید با رعایت تشریفات قانونی در همان جلسه دادگاه ادای سوگند نموده یا اینکه سوگند را به طرف مقابل رد کند . اما گاهی شخص در خصوص ادای سوگند در دادگاه تردید نموده و با توجه به عواقب شرعی و قانونی ادای سوگند دروغ در دادگاه ، لازم است تا در این مورد با احتیاط بیشتری عمل نماید و به همین مناسبت در قانون آیین دادرسی مدنی این امکان پیش بینی شده است تا برای ادای سوگند در دادگاه تقاضای مهلت نمود . 

درخواست مهلت برای ادای سوگند

ادای سوگند در دادگاه ، به ویژه با توجه به باوری که در افراد نسبت به عواقب شرعی سوگند دروغ وجود دارد ، امری بسیار مهم و خطیر می باشد که باید با ژرف نگری و درنگ و توجه ویژه انجام گردد ؛ به همین دلیل در قانون آیین دادرسی مدنی درخواست مهلت برای ادای سوگند در دادگاه مورد پیش بینی قرار گرفته است . به موجب ماده 287 قانون آیین دادرسی مدنی : " اگر کسی که باید سوگند یاد کند ، برای قبول یا رد سوگند مهلت بخواهد ، دادگاه می تواند به اندازه ای که موجب ضرر طرف نشود ، به او یک بار مهلت بدهد " . بنابراین بر اساس این ماده شخصی که بر اساس مقررات قانونی باید ادای سوگند نماید ، در صورتی که نسبت به ادای سوگند در دادگاه تقاضای مهلت کرده باشد ، دادگاه می تواند به او مهلت دهد . در این صورت ، وی در مهلتی که دادگاه تعیین می کند باید انتخاب کند که آیا می خواهد ادای سوگند نموده و یا اینکه قصد رد سوگند به طرف مقابل را دارد . لازم به ذکر است که در صورت تقاضای مهلت برای ادای سوگند در دادگاه ، دادگاه تنها برای یک بار می تواند به وی مهلت لازم را بدهد . البته مهلت ادای سوگند نیز باید به گونه ای باشد که موجب ضرر طرف مقابل نگردد . 

عدم ادای سوگند در مهلت مقرر

علی رغم اینکه در قانون آیین دادرسی مدنی درخواست مهلت برای ادای سوگند پیش بینی شده است ، گاهی شخصی که به موجب مقررات قانونی باید ادای سوگند نماید ، درخواست و تقاضای مهلت برای ادای سوگند نکرده و از اتیان سوگند در دادگاه نیز خودداری می نماید . خودداری از عدم اتیان سوگند در دادگاه می تواند به صورت سکوت و عدم اتیان سوگند در دادگاه و نکول سوگند صورت پذیرد که در این قسمت قصد داریم حکم آن را بیان کنیم .

به موجب ماده 276 قانون آیین دادرسی مدنی هر گاه مدعی علیه در جلسه دادرسی در قبال ادعای بی دلیل مدعی سکوت نماید و این سکوت به علت عارضه ای از قبیل لکنت زبان ، لال بودن و عدم توانایی صحبت کردن به صورت موقت باشد ، دادگاه از طریق استفاده از مترجم یا متخصص اقدام به کشف مراد مدعی علیه می نماید . چنانچه سكوت خوانده و استنكاف وی از باب تعمد و ايذاء ‌باشد ، دادگاه ضمن تذكر عواقب شرعی و قانونی كتمان حقيقت ، سه بار به خوانده اخطار می ‌نمايد كه در نتيجه استنكاف ، ناكل شناخته می شود که در اين ‌صورت با سوگند خواهان ، دعوا ثابت و حكم بر محكوميت خوانده صادر خواهد شد .  علاوه بر این ممکن است مدعی علیه با عدم ادای سوگند در دادگاه و اعلام این موضوع به دادگاه سوگند را نکول نماید که در این صورت بر اساس ماده 274 قانون آیین دادرسی مدنی چنانچه منکر از ادای سوگند و رد آن به خواهان نکول نماید ، دادگاه سه بار جهت اتیان سوگند یا رد آن به خواهان ، به منکر اخطار می کند . در غیر این صورت ، ناکل شناخته خواهد شد . با اصرار خوانده بر موضع خود ، دادگاه ادای سوگند را به خواهان واگذار نموده و با سوگند وی ادعا ثابت و به موجب آن حکم صادر می شود و در صورت نکول خواهان از ادای سوگند ، ادعای او ساقط خواهد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد درخواست مهلت برای ادای سوگند در دادگاه ، موارد و مهلت آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ادله اثبات دعوی تاریخ ثبت: 04:11 1403/1/12 254 نفر بازدید