اجرای قرار بررسی و معاینه محل

1403/1/10 04:10

اجرای قرار بررسی و معاینه محل

در قانون آیین دادرسی مدنی ، قرار معاینه محل و تحقیق محلی مورد بررسی قرار گرفته است و احکام مربوط به آنها در مواد 248 الی 256 قانون بررسی و بحث شده اند . بر این اساس ، در برخی از شرایط ، قاضی برای دستیابی به اطلاعاتی در خصوص موضوعی مربوط به دعوا ، خود به مشاهده و بررسی محلی پرداخته و از این طریق کسب اطلاع می نماید . اما در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی اجرای قرار معاینه محل بپردازیم . بنابراین ، ابتدا به توضیح قرار معاینه محل پرداخته و در ادامه به بررسی نکاتی در خصوص اجرای قرار معاینه محل خواهیم پرداخت . 

قرار معاینه محل چیست

در ماده 248 قانون آیین دادرسی مدنی ، قراری تحت عنوان قرار معاینه محل بحث شده است . این قرار در شرایطی به وسیله دادگاه صادر می شود که نیازمند مشاهده و بررسی عینی و میدانی موضوع مورد اختلاف باشد . بر اساس ماده 248 قانون آیین دادرسی مدنی ، " دادگاه می تواند رأسا یا به درخواست هر یک از اصحاب دعوا قرار معاینه محل صادر نماید " . این قرار ، از جمله قرارهای اعدادی و مقدماتی است و تمامی آثار آنها را خواهد داشت .

اجرای قرار معاینه محل

اجرای قرار معاینه محل به دادرس مربوطه اجازه می دهد که با مشاهده و بررسی عینی و مستقیم، بتوانند به اطلاعات بیشتر در رابطه با موضوع دعوا دست پیدا نمایند  . بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، موضوع قرار و وقت اجرای آن باید به طرفین اطلاع داده شود . بر اساس ماده 250 قانون آیین دادرسی مدنی ، اجرای قرار معاینه محل یا تحقیقات محلی ممکن است توسط یکی از دادرسان دادگاه یا قاضی تحقیق انجام گیرد . وقت و محل تحقیقات باید از قبل به طرفین اطلاع داده شود " . علاوه بر این ، طرفین دعوا می توانند اشخاصی را که برای کسب اطلاع از آنان در محل معرفی و به گواهی آنها تراضی نمایند . متصدی تحقیقات صورت اشخاصی را که اصحاب دعوا انتخاب کرده اند نوشته و به امضای طرفین می رساند " . نکته مهم بر اساس ماده 254 آن است که عدم حضور یکی از طرفین دعوا مانع از اجرای قرار معاینه محل نخواهد بود . همچنین ، بر اساس ماده 256 قانون آیین دادرسی مدنی ، عدم تهیه وسایل قرار معاینه محل یا تحقیق محلی توسط متقاضی ، موجب خروج آن از عداد دلایل وی می شود . اگر دادگاه اجرای این قرار را لازم بداند ، تهیه وسایل اجرای قرار معاینه محل در مرحله بدوی با خواهان دعوا و در مرحله تجدیدنظر با تجدیدنظر خواه می باشد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اجرای قرار معاینه محل به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان  پاسخ دهند .


نویسنده: علیرضا مقیمی دسته بندی: ادله اثبات دعوی تاریخ ثبت: 04:10 1403/1/10 360 نفر بازدید