رجم

1403/2/2 18:41

رجم

رجم چیست؟

حکم رجم از گذشته تا مدتی پیش برای رابطه جنسی افراد متاهل با نامحرم صادر میشد، لذا رجم در اصطلاح حقوقی همان سنگسار کردن است، و مجازات این جرم به نحوی است که مجرم را در داخل گودالی میگذارند، و در صورتی که مجرم مرد باشد، از کمر به پایین و اگر زن باشد، از قسمت سینه به پایین آنها را زیر خاک قرار میدهند، و گروهی به سمت آن ها سنگ پرتاپ میکنند، که این سنگ ها نه باید خیلی کوچک باشد، که دردی نداشته باشد، و نه خیلی بزرگ که یکی یا دوتای اول آن موجب فوت مجرم گردد، رجم از دوره ی اسلام تا به امروز بوده است، اما امروزه مجازات اعدام جایگزین مجازات رجم شده است.

جرایمی که موجب سنگسار می شود

تنها جرمی که در زمره ی سنگسار قرار میگیرد، رابطه ی جنسی فرد متاهل با نامحرم (علقه ی زوجیت میان آنها برقرار نبوده است) میباشد. زمانی که فردی متاهل باشد، و زوجه (همسر) وی برای ارتباط جنسی مشکلی (عادت ماهیانه و بیماری و…) نداشته باشد، و فرد مرتکب زنا شود، قانونگذار مجازات سنگسار را برای مرتکب پیش بینی کرده است.

شرایط اجرای رجم

برای اینکه سنگسار اجرا شود، مجرم باید یکسری شرایط را دارا باشد، در غیر اینصورت حکم سنگسار اجرا نمی شود، این شرایط به شرح ذیل می باشد.

الف. غلام یا نوکر نبودن مجرم

ب. مجرم باید عاقل باشد و مجنون و دیوانه نباشد.

ل. مجرم باید بالغ باشد.

ف.جرم زنا از طریق اقرار و شهود باید اثبات شده باشد.

ی.مجرم باید متاهل باشد و زوجه برای رابطه جنسی در دسترس باشد.

نحوه اجرای سنگسار

در سنگسار قبل از اینکه متهمین را در داخل گودال بگذارند، به آنها دستور میدهند، غسل میت انجام بدهند (همه ی مراحل غسل میت را انجام میدهند) و بعد از اتمام کار دستور می دهند، که همان طوری که میت را کفن میکنند، متهم را هم کفن کنند، و در ادامه، متهم اگر مرد باشد، آن را تا کمر و اگر زن باشد، تا سینه داخل گودال میگذارند، به طوری که دست های آن ها باید کاملا آزاد و خارج از گودال باشد، و به آنها سنگ پرتاپ می کنند.

لازم به ذکر است که اگر اثبات زنا صورت، با شهادت ثابت شده باشد، اولین سنگ را شاهد ها میزنند، و اگر با اقرار اثبات شود، اولین اصابت سنگ توسط قاضی صادر کننده این حکم خواهد بود، و در وهله آخر، بعد از مردن وی، بر مجرم نماز میت خوانده می شود، و دفن می شود.

نکته ی قابل توجه، در صورت نبودن قضات صادر کننده ی حکم یا برخی از آن ها، باعث منع اجرای حکم نمیشود و حکم رجم اجرا میگردد، اما حضور شهود هنگام اجرای حکم، ضروری است، و در صورت نبودن آن ها حکم جاری نمیشود، لذا اگر شاهد ها برای پرتاب سنگ اقدام نکنند هم از اهمیت بالایی برخوردار نیست، و مجازات حد جاری میشود.

بخشش در سنگسار

سنگسار مجازاتی حدی است، زمانی که متهم بعد از اصابت اولین سنگ بتواند، از گودال خارج شده، و فرار کند، مجازات نمیشود، این بخشش مشروط به این است که اثبات جرم توسط اقرار متهم یا علم قاضی صورت گرفته باشد، و اگر اثبات جرم توسط شهادت باشد، در زمره ی این بخشش قرار نمیگیرد.

توبه در سنگسار

اگر متهم قبل از اثبات جرم زنا توبه نماید، حد از او ساقط می گردد، و اگر مجازات سنگسار با اقرار ثابت شده باشد، متهم می تواند توبه نماید، ولیکن پذیرش توبه او مشروط به عفو رهبری می باشد.

سنگسار در امروزه

از آنجایی که سنگسار از نظر جامعه ی بین الملل، عملی وحشیانه و به دور از انسانیت است و با اعتراضات بسیاری از مردم همراه میباشد، امروزه دیگر این حکم اجرا نمیشود و اعدام (طناب دار) جایگزین آن شده است، اما در گذشته ی نه چندان دور ایران، از این حکم برای مجازات زنا برای افراد استفاده میکرد.

سوالات مرتبط

۱. هر دو طرف باید متاهل باشند تا سنگسار شوند؟

خیر اگر هر کدام از طرفین متاهل باشند و دارای همسر بالغ و عاقل باشند و مرتکب جرم زنا شده باشند، مجازات آن ها سنگسار (اعادم فعلی) می باشد.

۲. عمل زنا در چه صورت موجب سنگسار می شود؟

زنا در صورتی موجب سنگسار میشود، که انجام دهنده ی زنا محصنه (متاهل) باشد، در غیر این صورت مجازاتش صد ضربه شلاق حدی میباشد.

۳. ویژگی های سنگ ها برای سنگسار چگونه است؟

سنگ برای سنگسار نه باید خیلی کوچک باشد، که در صورت اصابت به مجرم بدون درد باشد و نه اونقدر بزرگ باشد که با یک یا دو ضربه کشته شود، لذا سنگ ها بایداندازه ی متوسطی داشته باشند.


نویسنده: کارشناس 1موسسه حقوقی و داوری عدل نوین مدافع ایرانیان دسته بندی: کیفری تاریخ ثبت: 18:41 1403/2/2 91 نفر بازدید