عقد بیع

1403/1/28 01:15

عقد بیع

عقد بیع

عقد بیع معامله و قراردادی است که در آن اشخاصی تحت عنوان فروشنده و خریدار با هم معامله می کنند. بدین صورت که فروشنده در ازای گرفتن پول (مال) مالکیت مال خود را به دیگری می دهد. بالعکس خریدار نیز در مقابل دریافت مال و مالکیت آن، پول آن را به فروشنده پرداخت می کند. در ادامه به بررسی کامل این عقد می پردازیم.

معنی لغوی عقد بیع

در معنی لغوی، بیع کلمه ای عربی به شمار میرود. این لغت در فارسی به معنای خرید و فروش به کار می رود. عقد بیع از این جهت که متداول ترین روشی است که در آن افراد مال را با پول یا مال دیگر معامله می کنند، اصلی ترین نوع عقد در سیستم های حقوقی به شمار می رود. در این متن شما را با مسائل حقوقی این عقد و ضرورت کمک گرفتن از بهترین وکیل در تهران که متخصص در امور قراردادهاست آشنا می شوید.

ارکان عقد بیع

هر عقدی برای آنکه تحقق یابد نیازمند ارکانی است. عقد بیع نیز از این قاعده مستثنی نیست. ارکان این عقد به شرح زیر است:

ایجاب و قبول

متعاملین

ثمن

مبیع

در ادامه هر کدام از این ارکان را بررسی می کنیم.

ایجاب و قبول عقد بیع

انشا و اعلام فروش یک مال و شرایط فروش را ایجاب معامله می گوییم. این موضوع از طرف فروشنده واقع می شود. قبول کردن همان اعلام رضایت است. این موضوع نیز از طرف خریدار اعلام میگردد. به عنوان مثال: خریدار انشا و عنوان می کند که خانه ام را 1 میلیارد تومان فروختم. در این صورت ایجاب را به عمل می آورد. در مقابل خریدار با اعلام رضایتش ایجاب را قبول می کند. ایجاب و قبوا یکی از مهمترین ارکان عقد بیع به شمار می رود.

متعاملین عقد بیع

در عقد بیع فروشنده ی مال را بایع می نامیم. بایع و خریدار طرفین و متعاملین (معامله کننده) معامله خواهند بود. این دو طی معامله در اموال یکدیگر تصرف پیدا می کنند. پس قانونا باید دارای شرایطی باشند. این شرایط عبارت است از:

عاقل باشند

بالغ و رشید باشند

در انجام معامله رضایت داشته باشند

قصد انجام معامله را داشته باشند

ثمن عقد بیع

ثمن عقد، مال یا وجهی می باشد، که از طرف خریدار به منظور مالکیت بر مال فروشنده، به وی پرداخت می گردد. این مبلغ باید از طرف فروشنده در ایجاب معامله به خریدار اعلام شده باشد. بعد از توافق نهایی و مکتوب شدن متن قرارداد مربوطه، در مدت زمان و با روشی که طرفین به توافق رسیده اند و در متن قرارداد نیز مکتوب گشته، ثمن(نقدی یا اقساط) به فروشنده پرداخت می گردد. ثمن در عقد بیع و تمامی عقود از ارکان اصلی به شمار می رود.

مبیع عقد بیع

چیزی که در عقد بیع رد و بدل می شود، مبیع و ثمن می باشند. در بالا به تعریف ثمن پرداختیم. اکنون یکی از مهمترین ارکان عقد، که صحت آن را مشخص می کند را به اختصار توضیح می دهیم. مبیع مالی است قابل خرید و فروش و دارای ارزش که در مالکیت فردی تحت عنوان فروشنده قرار دارد. این مال که مالکیت آن از طرف فروشنده در مقابل دریافت ثمن به خریدار منتقل می شود را مبیع می نامیم. همانطور که در تعریف مبیع اشاره شد این رکن می تواند صحت این عقد را مشخص کند. پس در ادامه این مقاله، شروط تحقق این صحت را یادآور می شویم. با ما همراه باشید.

شرط صحت عقد بیع

در تعریف مبیع، گفتیم که، این رکن می تواند صحت عقد را مشخص کند. حال به شرایطی که مبیع لازم دارد، تا به وسیله آن صحت عقد را مشخص کند، اشاره می کنیم. به طور کلی عقد بیع وقتی صحیح است، که مبیع شرایط زیر را داشته باشد:

هنگام عقد موجود باشد

مالیت داشته باشد

قابل خرید و فروش باشد

به جهت معامله شدن معلوم و معین باشد

موسسه حقوقی داوری عدل نوین مدافع ایرانیان اماده ارائه خدمات در پرونده های شما در زمینه های مربوط به: خانواده کیفری, ورشکستگی, ملکی, انحصار وراثت, تجاری و غیره میباشد. این نکته را در نظر بگیرید که گاها پرونده های مربوط به قراردادها حتی قراردادهای ساده و پایه از جمله عقد بیع جنبه کیفری دارد. 


نویسنده: کارشناس 1موسسه حقوقی و داوری عدل نوین مدافع ایرانیان دسته بندی: بیع تاریخ ثبت: 01:15 1403/1/28 74 نفر بازدید