تفخیذ چیست ، مجازات و اثبات آن

1403/1/29 21:05

تفخیذ چیست ، مجازات و اثبات آن

تفخیذ چیست ، مجازات و اثبات آن

 

در مقاله تفاوت رابطه نامشروع و زنا گفتیم که رابطه نامشروع اعم از زنا است . روابط ناپسند و غیراخلاقی که در بین افراد وجود دارد ، مختلف هستند و در واقع از دایره رابطه زن و مرد خارج شده و به روابط میان هم جنسان نیز کشیده شده است . دایره این اعمال تا هم خوابگی دو زن و هم خوابگی دو مرد که به آن مساحقه و لواط نیز گفته می شود ، گسترده شده است .

در این حالت قانون گذار برای حفظ نظم جامعه و احترام به انسانیت ، مقرراتی را بر این روابط حاکم کرده است که این مقررات از دل قواعد شرعی گرفته شده است . یکی از انواع این روابط تفخیذ است که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است . از این رو در این مقاله به بررسی معنی تفخیذ ، مجازات تفخیذ و اثبات تفخیذ پرداخته ایم. .

 

تفخیذ چیست؟

 

تفخیذ یک عمل جنسی است که بین دو مرد صورت می گیرد . ماده 235 قانون مجازات اسلامی سال 92 در تعریف تفخیذ می گوید که : " تفخیذ عبارت است از قراردادن اندام تناسلی مرد بین ران ها با نشیمنگاه انسان مذکر دیگر " . در تبصره این ماده نیز آمده است که دخول کمتر از ختنه گاه در حکم تفخیذ است .

در قواعد فقهی نیز آمده است که تفخیذ مرد با یک مرد دیگر حرام است و مجازات آن حد است و به قول مشهور حد آن صد تازیانه است . عده ای نیز معتقدند که در صورتی که مردی متاهل یا در اصطلاح فقهی محصن باشد ، مجازات او سنگسار و در غیر این صورت مجازات او حدی است .

البته در صورتی که تفخیذ برای بار سوم و چهارم نیز تکرار شود و هر بار نیز مجازات نسبت به مرتکب اعمال شده باشد ، منجر به مجازات اعدام می شود . تفخیذ مرد با زن بیگانه خارجی به حکم شرع زنا محسوب نمی شود اما حرام است و مجازات آن تعزیری خواهد بود . 

 

مجازات تفخیذ

 

با وجودی که شرع در مورد تفخید و مجازات آن قواعدی را مطرح کرده است ، معیار عمل در دادگاه های کشور در مرحله اول حکم قانون است که باید برای آن به قانون مجازات مراجعه کرد . مجازات تفخیذ در ماده 236 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است .

مجازات این عمل زشت صد ضربه شلاق است که هم نسبت به فاعل و هم نسبت به مفعول اعمال می شود . در اعمال مجازات تفخیذ فرقی میان محصن و غیر محصن و عنف و غیرعنف ( یعنی به اجبار یا غیر آن ) وجود ندارد . علاوه بر این در تبصره این ماده آمده است که در صورتی که فاعل عمل تفخیذ ، غیرمسلمان باشد و مفعول مسلمان باشد ، حد فاعل اعدام است . 

با توجه به اینکه مجازات تفخیذ از فقه گرفته شده است ، بنابراین یک مجازات حدی محسوب می شود و قواعد مجازات حدی بر آن حاکم خواهد بود یعنی امکان تخفیف و تغییر در مجازات وجود ندارد و باید به همان ترتیبی که مشخص شده است اجرا شود .

 

اثبات تفخیذ

 

برای اثبات تفخیذ هم می توان اقرار کرد و هم می توان به شهادت شهود استناد کرد . اثبات تفخیذ از راه شهادت 4 مرد عادل و یا 4 بار اقرار در منظر قاضی است که در صورت اقرار کمتر از 4 بار ، 31 تا 74 ضربه شلاق جایگزین صد ضربه شلاق خواهد شد . اقرار باید صریح بوده و احتمال عقلانی خلاف آن وجود نداشته باشد .

قانونگذار و شارع از جهت حفظ نظم در جامعه و جلوگیری از ادعاها و شهادت های دروغین ، شروط سفت و سختی برای ادای شهادت در خصوص اثبات روابطی اعم از زنا ، لواط ، مساحقه و ... قرار داده است .

از جمله این شروط آن است که تمام 4 شاهد مرد و یا 3 شاهد مرد و دو شاهد زن به صورت متوالی و بدون فاصله زمانی از یکدیگر شهادت دهند در غیر اینصورت تفخیذ اثبات نشده و شهادت دهنده به 80 ضربه شلاق به عنوان مجازات محکوم خواهد شد .

همچنین اگر شهود در خصوص خصوصیات تفخیذ اختلاف پیدا کنند ، شهادت از آن ها پذیرفته نشده ، جرم اثبات نمی شود و متحمل 80 ضربه شلاق خواهند شد . شرط دیگری که وجود دارد آن است که شهود حتما موضوع شهادت را با چشم دیده باشند و از وقوع آن مطمئن باشند ، در غیر این صورت شهادت آن ها پذیرفته شده نیست .

 


نویسنده: کارشناس 2 موسسه عدل نوین دسته بندی: کیفری تاریخ ثبت: 21:05 1403/1/29 368 نفر بازدید