حکم تخلیه مستاجر

1403/1/3 00:56

حکم تخلیه مستاجر

حکم تخلیه 

 

از قراردادهای رایج که امروزه بسیار کاربرد دارد قرارداد اجاره است . اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می شود و در ازای استفاده آن اجاره بها به موجر پرداخت می کند . مستاجر و موجر به موجب عقد اجاره ، در قبال هم تعهدات و وظایفی دارند . ممکن است موجر یا مستاجر به تعهدات خویش عمل نکند ، اگر مستاجر به تعهدات خود عمل نکند ، قانونگذار راهکارهای برای این موضوع ارائه داده است که می توان به تخلیه مستاجر از ملک اشاره کرد . در این مقاله ب نحوه گرفتن حکم تخلیه مستاجر را بررسی می کنیم.

 

حکم تخلیه مستاجر

 

مالک می تواند دستور تخلیه ملک خود را که در تصرف مستاجر است را از مراجع قضایی در صورت وجود شرایطی خواستار شود . موارد حکم تخلیه مستاجر عبارتند از :

1-عقد اجاره دارای مدت محدود است با انقضای مدت اگر قرارداد تمدید نشود ، مستاجر موظف به تخلیه ملک است اگر مستاجر ملک را تخلیه نکند مالک می تواند دستور حکم تخلیه مستاجر را بگیرد .

2-اگر مستاجر به مدت 3 ماه اجاره بها را پرداخت نکند . 

3- در صورتی که در قرارداد اجاره شرط عدم انتقال به غیر شده باشد و مستاجر ملک را به دیگری انتقال بدهد .

4- مستاجر از ملک استفاده غیر مشروع کرده باشد . 

در موارد فوق موجر می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه نماید و با همراه داشتن مدارک ، دادخواست تخلیه ملک را بدهد . 

 

نحوه گرفتن حکم تخلیه مستاجر

 

نحوه گرفتن حکم تخلیه مستاجر به این صورت است که موجر باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند و تقاضای دستور تخلیه را بدهد . زمانی که حکم تخلیه صادر شود ، 20 روز مهلت تجدیدنظرخواهی و اعتراض وجود دارد . اگر این مهلت تجدیدنظر تمام شود و حکم به نفع مالک صادر گردد . مالک تقاضای صدور اجراییه می کند و پس از صدور اجراییه 10 روز مهلت اعتراض داده می شود . چنانچه اعتراضی صورت نگیرد ، تخلیه ملک توسط نیروی اجرای احکام یا کلانتری محل صورت می گیرد . 

لازم به ذکر است که این پروسه برای قراردادهای اجاره غیر رسمی ( در دفترخانه اسناد رسمی نوشته نشده اند ) در صورتی امکان پذیر است که دو نفر قرارداد اجاره را به عنوان شاهد امضا کرده باشند .

 

 


نویسنده: کارشناس 2 موسسه عدل نوین دسته بندی: اسناد تجاری تاریخ ثبت: 00:56 1403/1/3 157 نفر بازدید