انواع دفاتر پلمپ

1403/1/24 19:57

انواع دفاتر پلمپ

با ثبت شرکت، تمامی اقدامات قانونی را برای انجام فعالیت‌های تجاری انجام نداده‌اید. بخشی از این فعالیت‌ها مربوط به اقداماتی‌ست که پس از ثبت شرکت باید انجام شوند. اقداماتی از جمله اخذ کد اقتصادی یا پلمپ دفاتر قانونی . مواردی که بدون انجام آن‌ها فعالیت شما غیرقانونی تلقی می‌شود. این مساله با وجود اهمیت زیادی که دارد، نباید موجب نگرانی شما شود، چرا که ثبت‌یار نه تنها در مراحل ثبت شرکت شما را همراهی می‌کند بلکه در مواردی چون اخذ دفاتر پلمپ نیز همراه شماست. در این مطلب قصد داریم به نحوه پلمپ دفاتر سال ۹۹ اشاره کنیم و به مهلت پلمپ دفاتر ۹۹ ، اشاره کینم.

چند نوع پلمپ دفاتر داریم؟

 

دفاتر پلمپ دو نوع هستند که شامل دفتر روزنامه و دفتر کل می‌شوند، قانون تجارت به تعریف و الزام دریافت آن اشاره کرده است. برای آشنایی با ماهیت این دفاتر و مفهوم اینکه پلمپ دفاتر چیست ، این مطلب را مطالعه بفرمایید.

انواع دفاتر تجاری (انواع دفاتر پلمپ)

 

طبق قانون تجارت، هر تاجری (به استثنا کسبه جزء) موظف است دفاتر قانونی را تهیه و تکمیل نماید. این دفاتر عبارت اند از:

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه را شاید بتوان مهم‌ترین دفتر تجار نامید. زیرا اساس تکمیل سایر دفاتر تجاری نیز هست. دفتر روزنامه دفتری است که تاجر موظف است کلیه معاملات و مراودات مالی خود را همه روزه در آن وارد کند. این مراودات تجاری می‌تواند هرنوع داد و ستد اوراق تجاری، خرید و فروش، ظهرنویسی آن، واردات و صادرات و … باشد. در این دفاتر تمامی رویدادهای مالی به ترتیب تاریخ و با جزئیات، به صورت روزانه ثبت می‌شوند. البته تاخیر در ثبت معاملات تا ۷ روز اشکالی ندارد.

دفتر کل

دفتر کل دفتری است که تاجر باید تمامی معاملات خود را هفته‌ای یک بار از دفتر روزنامه استخراج کرده و در این دفتر وارد کند. دفتر کل درواقع بیان‌کننده معاملات و مراوداتی است که تاجر در یک هفته انجام داده است. مندرجات دفتر کل و دفتر روزنامه باید باهم مطابقت داشته باشند.

دفتر دارایی

دفتر دارایی دفتری است که تاجر باید کلیه اموال منقول و غیرمنقول،‌ بدهی‌ها و دیون و مطالبات خود را در آن ثبت و امضا کند. البته امروزه دفتر دارایی کاربردی ندارد و به جای آن از ترازنامه استفاده می‌شود.

دفتر کپیه

دفتر کپیه دفتری است که تاجر باید کلیه مراسلات، مخابرات و صورت‌حساب‌های صادره خود را در آن به ترتیب تاریخ ثبت کند.

از بین دفاتر مذکور، دفتر کل و دفتر روزنامه الزام به پلمپ قانونی دارند و برای سایر دفاتر نیازی به درخواست پلمپ نیست.

برای دریافت پلمپ دفاتر قانونی سال ۱۴۰۰ از چه زمانی فرصت داریم؟

 

برای پلمپ دفاتر ۱۴۰۰ از فروردین ماه ۹۹ تا اسفند ۱۴۰۰ فرصت هست. درواقع آخرین مهلت پلمپ دفاتر سال ۱۴۰۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ است. درحالی که اسفندماه ۹۹ آخرین مهلت درخواست پلمپ دفاتر ۹۹ است و این مهلت تمدید نخواهد شد. برای جلوگیری از شلوغی سامانه‌ها در پایان سال مالی، هرچه زودتر نسبت به پلمپ دفاتر ۱۴۰۰ خود اقدام کنید تا با مشکل یا رد احتمالی دفاتر روبرو نشوید.

 

پلمپ دفاتر چیه و یک نکته مهم که باید بهش توجه کنیم؟!

 

دفاتر پلمپ ، سالانه دریافت و مطابق با فعالیت‌ها و معاملات شرکت یا تاجر، تنظیم می‌شوند. این دفاتر علاوه بر سامان دادن به حساب‌ها و جنبه قانونی بخشیدن به آن‌ها، در امور مالیاتی کاربرد دارند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که دفاتر پلمپ باید به صورت صحیح تنظیم شوند و هرگونه قلم خوردگی یا اشتباه در تنظیم آن می‌تواند تاجر یا شرکت تجاری را با مشکل مواجه کند. در صورت عدم ارائه پلمپ دفاتر تجاری در پایان سال مالی، اداره مالیات جریمه‌های مالیاتی را برای اشخاص در نظر می‌گیرد.

برای گرفتن پلمپ دفاتر قانونی سال ۹۹ تا کی مهلت داریم؟!

 

اشخاصی که به فعالیت تجاری مشغول هستند، با توجه به سال مالی خود این دفاتر را دریافت و تنظیم می‌نمایند. به‌طور مثال اگر سال مالی شرکتی از فروردین تا اسفند باشد، برای دریافت و تکمیل پلمپ دفاتر سال ۹۹ ، از فروردین سال ۹۸ تا اسفند سال ۹۹ مهلت خواهد داشت.

توجه کنید که حتی اگر شرکت یا تاجر در یک سال مالی فعالیت نداشته باشد، ملزم است این دفاتر را در زمان قانونی دریافت کند و پس از پایان سال مالی به مدت ۴ ماه مهلت دارد، دفاتر را به صورت سفید به اداره مالیات تحویل دهد.

شرکت‌ها پس از تاسیس باید اقدام به دریافت دفاتر پلمپ نمایند، از این‌رو آشنایی با نحوه دریافت این دفاتر بسیار ضروری‌ست. پلمپ دفاتر سال ۹۹ با توجه به اینکه در انتهای سال جاری هستیم، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، در گام اول برای دریافت این دفاتر لازم است مدارک زیر را ارائه نمایید و سپس به دریافت آن‌ها اقدام کنید.

 

مدارک لازم برای پلمپ دفاتر ۹۹ افراد حقیقی

کپی کارت ملی

کپی شناسنامه

اصل اظهارنامه دریافت شده از سامانه

فرم تکمیل شده اظهارنامه

مدارک لازم برای دفاتر پلمپ ۹۹ افراد حقوقی

کپی کارت ملی مدیر عامل

اصل اظهارنامه پلمب دفاتر تجارتی دریافت شده از سامانه (اظهارنامه باید به امضای یکی از مدیران شرکت رسیده باشد)

کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات ثبتی شرکت (در خصوص تغییر مدیران، دارندگان امضا، نام، نوع شخصیت حقوقی و مرکز اصلی)

اصل یا تصویر مصدق وکالت‌نامه یا معرفی‌نامه (در خصوص اشخاص حقوقی دولتی)

مدارک لازم جهت مراحل پلمپ دفاتر

اگر پلمپ دفاتر را انجام ندهیم چه تبعاتی خواهد داشت؟

پلمپ دفاتر نشان دهنده شفافیت مالی شماست. اداره مالیات بر مبنای درآمدهای شما، مالیات بر درآمد شما را تعیین می‌کند. مبنای مشخص نمودن این درآمدها، دفاتر قانونی هستند. شما باید دفاتر روزنامه و کل را قبل از شروع سال مالی درخواست کنید تا از طریق پست به دست شما برسد. پس از تکمیل این دفاتر بر مبنای اسناد مالی خود، دفاتر را در محلی مطمئن نگهداری نمایید. هرگونه خط خوردگی، خراشیدگی، پارگی یا خیس شدن، مشکل زا خواهد بود. در نهایت دفاتر پلمب توسط حسابرس و ممیز مالیاتی به صورت دقیق رسیدگی خواهد شد. یکی از مهم‌ترین مواردی که چک می‌شود، این است که دفاتر قبل از شروع سال مالی پلمپ شده باشند.

بنابراین اگر پلمپ دفاتر خود را دریافت نکنیم یا تحریر این دفاتر را به صورت صحیح انجام ندهیم، جریمه‌های مالیاتی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. پس با انجام به موقع پلمپ دفاتر و تنظیم و تحریر صحیح دفتر روزنامه و کل، می‌توانیم از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شده و از جریمه‌های مالیاتی جلوگیری کنیم.

گاهی ممکن است درخواست پلمپ دفاتر شما رد شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما درخواست پلمپ خود را در زمان مناسب انجام بدهید. در ادامه مهم‌ترین دلایل رد پلمپ دفاتر را بررسی می‌کنیم.

برای تنظیم دفاتر قانونی، آئین‌نامه‌ای وجود دارد که باید طبق مقررات آن دفاتر پلمپ را تکمیل نمود. و هر ایراد و نقصی که به دفاتر وارد شود، باعث رد درخواست پلمپ دفاتر میشود. به طور کلی دفاتر پلمپ شده باید طبق دستورالعمل‌ها و مقررات سازمان امور مالیاتی تکمیل و ارائه شوند. زیرا عدم رعایت این مقررات می‌تواند باعث رد دفاتر شده و جریمه‌های مالیاتی را نیز در پی داشته باشد.

رد دفاتر قانونی به این معناست که مندرجات دفاتر و کلیه مراودات مالی و معاملات که طی یک سال در دفتر نوشته شده است،‌ مورد پذیرش کارشناسان اداره مالیات قرار نگیرد و با استانداردهای سازمان مالیاتی هم‌خوانی نداشته باشد. در آئین نامه نحوه تنظیم و تحریر و نگهداری دفاتر، مصادیق رد شدن دفاتر قانونی پلمپ شده ذکر شده است (نکاتی که حین پر کردن دفاتر تجاری باید رعایت شود):

خارج شدن دفاتر از حالت پلمپ شده

دفاتر فاقد یک یا چند برگ باشند

عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی (درصورتی که وجود آن فعالیت ثابت شود)

تقدم ثبت یک یا چند معامله با توجه به تاریخ وقوع آن‌ها

ثبت تمام یا قسمتی از معامله در خارج از فضای در نظر گرفته شده و ثبت در حاشیه دفاتر

ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت بین سطور دفتر

تراشیدن و پاک کردن مندرجات دفتر (به منظور سوءاستفاده)

سفید گذاشتن بیش از حد معمول در صفحات دفتر یا سفید ماندن تمام صفحه در دفتر روزنامه

محو کردن مندرجات دفاتر با وسائل شیمیایی

ناپدید کردن مندرجات دفتر با رنگ یا جوهر یا شبیه آن‌ها

بستانکار شدن حسابهای بانکی و نقدی

تاخیر تحریر دفتر

اشتباه در ثبت حساب و کتاب‌ها (در صورتی که اصلاح نشود.)

عدم ثبت خلاصه فعالیت‌های مالی شعب در دفاتر مرکز

استفاده از دفاتر خالی و استفاده نشده سال‌های قبل

عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت و پلمپ شده

درصورتی که اطلاعات دفاتر با مداد تکمیل شود

ثبت غیرواقعی رویدادهای مالی که رخ نداده است

استفاده از یک دفتر پلمپ شده برای ثبت مراودات مالی چندسال

 

آیا مفقود شدن دفاتر پلمپ باعث رد شدن آن‌ها می‌شود؟

 

صاحبان دفاتر پلمپ باید در حفظ و نگهداری و تکمیل صحیح دفاتر قانونی خود کوشا باشند. اما در صورتی که به دلیلی خارج از اختیار شخص دفاتر از دسترس او خارج شوند، باید ظرف مدت ۳۰ روز، دفاتر جدید تهیه و مراودات مالی خود را در آن وارد کنند. اما اگر درصورت تقصیر صاحب دفتر در نگهداری آن، دفتر مفقود شود،‌ دفاتر رد شده محسوب می‌شوند

           


نویسنده: کارشناس 2 موسسه عدل نوین دسته بندی: تجاری تاریخ ثبت: 19:57 1403/1/24 97 نفر بازدید