اماره و انواع آن

1403/1/21 01:18

اماره و انواع آن

اماره و انواع آن 

 

اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، هر کس در دادگاه ادعایی مطرح می کند باید آن را اثبات کند . به علاوه ، ادله اثبات دعوا در قانون نیز پیش بینی شده اند . یکی از دلایلی که به وسیله آن دعوا ثابت می شود ، امارات هستند . اماره به معنای نشانه است . یعنی اینکه گاهی برخی نشانه ها و اوضاع و احوال سبب اثبات ادعا می شوند . در قوانین مختلف گاهی اوضاع و احوالی دلیل بر اثبات امری است که به آن اماره قانونی گفته می شود و گاهی هم خود قاضی با صلاحدید خود می تواند اوضاع و احوالی را دلیل اثبات امری بداند که به آن اماره قضایی می گویند . به همین منظور ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که اماره چیست و انواع آن کدامند . 

” اماره عبارت از اوضاع و احوالی است که به حکم قانون یا در نظر قاضی دلیل بر امری شناخته می شود “

اماره چیست

 

به موجب ماده 1257 قانون مدنی یکی از ادله اثبات دعوا به معنای اعم آن ، اماره می باشد . اماره در لغت به معنای نشان ، نشانه و علامت آمده است . اما در خصوص اینکه اماره یعنی چه ، در ماده 1321 قانون مدنی اماره تعریف شده است . بر اساس این ماده ، " اماره عبارت از اوضاع و احوالی است که به حکم قانون یا در نظر قاضی دلیل بر امری شناخته می شود " . بنابراین گاهی در خصوص اثبات یک موضوع اوضاع و احوالی مبنا قرار می گیرند که یا به حکم قانون دلیل بر ادعا هستند و یا در نظر قاضی چنین امری را ایجاب می کنند . 

 

انواع اماره

 

همانگونه که گفته شد اوضاع و احوالی که دلالت بر امری می کنند ، گاه به حکم قانون هستند و گاه به تشخیص خود قاضی . به همین دلیل می توانیم دو نوع اماره را از هم تشخیص دهیم . 

انواع اماره عبارتند از اماره قانونی و اماره قضایی . 

اماره قانونی در واقع اماراتی هستند که به حکم قانون دلیل بر امری تلقی می شوند و اماره قضایی نه به حکم قانون ؛ بلکه به صلاحدید قاضی دلیل بر اثبات امری است . 

 


نویسنده: کارشناس 2 موسسه عدل نوین دسته بندی: آیین دادرسی تاریخ ثبت: 01:18 1403/1/21 175 نفر بازدید