انواع ضمانت نامه بانکی

1403/1/31 16:21

انواع ضمانت نامه بانکی

ضمانت نامه بانکی قراردادی است که به درخواست مشتری بین بانک و کسی که تضمین می خواهد منعقد می شود . در این حالت بانک ، ضامنِ مشتری می شود تا در صورتی که مشتری طبق ضمانتنامه به تعهد خود عمل نکرد و دینش را نداد ، بانک به عنوان ضامن وجه الضمان یا مبلغ تعهد را بپردازد . ضمانت نامه بانکی در میان قراردادهای ضمانت ، یک قرارداد خاص است . علتآن هم این است  که معمولا این نوع ضمانت نامه ها برای قراردادهای کلان یا دولتی منعقد می شوند . از این رو در این مقاله به بررسی انواع ضمانت نامه بانکی از جمله ضمانت نامه شرکت در مناقصه یا مزایده ، ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان ، ضمانت نامه حسن انجام تعهدات ، ضمانت نامه تعهد پرداخت ، ضمانت نامه حسن انجام کار ، ضمانت نامه گمرکی ، ضمانت نامه پیش پرداخت و ضمانت نامه متفرقه می پردازیم .

ضمانت نامه شرکت در مناقصه یا مزایده

گاهی دولت برای فروش یا خرید اموال خود اقدام به برگزاری مناقصه و یا مزایده می کند . در این راستا دستگاه های مربوطه مراتب را از طریق رسانه ها به اطلاع می رسانند تا کسانی که تمایل به شرکت دارند ، در مناقصه یا مزایده ثبت نام کنند . کسانی که برای ارائه پیشنهادات خود در مزایده یا مناقصه ، ثبت نام می کنند باید یک ضمانت نامه بانکی به همراه داشته باشند تا بر اساس آن بر تعهد خود تا پایان مزایده و انعقاد قرارداد پایبند بمانند . به این ضمانت نامه ، ضمانت نامه شرکت در مناقصه یا مزایده می گویند .  

ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان

در کارهای پروژه ای که کارفرما و پیمانکار با یگدیگر همکاری می کنند ، کارفرما از مبلغ ناخالص صورت وضعیت پیمانکار 10 در صد را کسر می کند . کارفرمایان این کار را بر اطمینان از اینکه پروژه به درستی انجام می شود ، صورت می دهند . در این حالت کارفرما بنا به تقاضای پیمانکار باید به او ضمانت نامه بانکی بدهد . به این ضمانت نامه ، ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان گفته می شود که در صورتی که پیمانکار تعهد خود را به درستی اجرا نکرد ، مبلغ آن می تواند مورد مطالبه قرار بگیرد .

ضمانت نامه حسن انجام تعهدات

ضمانت نامه حسن انجام تعهدات ، برای تضمین انجام به موقع تعهدات توسط کسی که درخواست ضمانت کرده در مقابل کسی که ضمانت به نفع او صورت گرفته است ، می باشد . این نوع از ضمانت نامه بانکی همانطور که از نام آن بر می آید ، تعهدات را تضمین می کند .

ضمانت نامه تعهد پرداخت

ضمانت نامه تعهد پرداخت یک نوع ضمانت نامه بانکی است که بر اساس آن بانک ضمانتِ پرداخت بدهی ها و دیون در موعد مشخصشان را می کند .

ضمانت نامه حسن انجام کار

یکی دیگر از انواع ضمانت نامه های بانکی ، ضمانت حسن انجام کار است که برای تضمین کارکرد پروژه از طرف بانک صادر می شود . در واقع بانک تضمین می کند که اگر پروژه طبق قرارداد بازدهی و پیشرفت نداشت ، مبلغ ضمانت آن را بپردازد .  

ضمانت نامه گمرکی

کسانی که کالا وارد کشور می کنند برای ترخیص کالاهایشان باید حقوق گمرکی خود را بپردازند . حال اگر صاحب کالا ، نتواند حق گمرکی خود را به طور نقدی پرداخت کند ، باید معادل آن به اداره گمرک ، ضمانت نامه بانکی بدهد . به این قسم از اقسام ضمانت نامه بانکی ، ضمانت نامه گمرکی می گویند .  

ضمانت نامه پیش پرداخت

وقتی یک کارفرما قصد دارد عملیات یک پروژه را آغاز کند برای آماده کردن تجهیزات و خرید آنها معمولا درصدی از مبلغ قرارداد را تحت عنوان پیش پرداخت به پیمانکار می دهد و در مقابل این پیش پرداخت از پیمانکار یک ضمانت نامه بانکی با نام ضمانت نامه پیش پرداخت دریافت می کند .

ضمانت نامه متفرقه

ضمانت نامه متفرقه فرم خاصی ندارد و در واقع به درخواست مشتری از بانک برای تضمین موارد خاص صادر می شود .  


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضمان تاریخ ثبت: 16:21 1403/1/31 287 نفر بازدید