قرار عدم استماع دعوا

1403/1/28 20:40

قرار عدم استماع دعوا

بخش مهمی از آرایی که در دادگاه ها صادر می شوند را قرارهای دادگاه تشکیل می دهند . یکی از انواع قرارها ، قرارهای قاطع دعوا است که با صدور آنها پرونده از دادگاه رسیدگی کننده به دعوا خارج می شود . از جمله انواع قرارهای قاطع دعوا ، قرار عدم استماع دعوی می باشد . بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی قرار عدم استماع دعوا در مواردی صادر می شود که دعوا با توجه به قوانین و مقررات غیر قابل استماع باشد . در این مقاله قصد داریم تا به بررسی قرار عدم استماع دعوا ، نمونه قرار عدم استماع دعوا و آثار قرار عدم استماع دعوا بپردازیم .  

قرار عدم استماع دعوا چیست؟

بر اساس بند ب ماده 332 قانون آیین دادرسی مدنی ، یکی از قرارهای قابل تجدیدنظر ، قرار عدم استماع دعوا است . بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، موارد صدور قرار عدم استماع دعوا پیش بینی نشده است . اما مفهوم کلی قرار عدم استماع دعوا آن است که دعوا با توجه به مواد قانون آیین دادرسی مدنی غیر قابل استماع باشد . به عبارت دیگر ، قرار عدم استماع دعوا در مواردی صادر می شود که رسیدگی به ماهیت دعوا به علت مانعی که وجود دارد قانونا مجاز نبوده و یا بیهوده شمرده می شود ؛ به گونه ای که اگر حتی موضوع مورد ادعای خواهان هم احراز شود ، دادگاه نتواند آثار قانونی بر آن بار نماید .

نمونه قرار عدم استماع دعوا

به عنوان نمونه قرار عدم استماع دعوا ، اگر دعوایی به خواسته پولی اقامه شود که خواهان در نتیجه قمار طلبکار شده است ، دادگاه قرار عدم استماع دعوا صادر می کند ؛ چون قمار باطل است و دعاوی راجع به آن مسموع نمی باشد . همچنین ، قرار عدم استماع دعوا در صورتی که در تاریخ تقدیم دادخواست ، خوانده فوت کند نیز صادر می شود .  

آثار قرار عدم استماع دعوا

آثار قرار عدم استماع دعوا نیز مانند قرار رد دعوا است و با آن تفاوتی ندارد . بنابراین صدور آن دو به جای دیگری لطمه ای به حقوق اصحاب دعوا وارد نمی کند . به عنوان مثال ، در هر دو مورد هزینه دادرسی پرداخت شده قابل استرداد نیست . همچنین از آن جهت که قرار رد دعوا و قرار عدم استماع دعوا دارای اعتبار امر مختومه نیستند ، اقامه دوباره دعوا پس از صادر شدن این دو قرار ، امکان پذیر است .  


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: آیین دادرسی مدنی تاریخ ثبت: 20:40 1403/1/28 528 نفر بازدید