اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

1403/1/11 02:08

اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

دعوای استرداد جهیزیه در صورت داشتن سیاهه یا فاکتور وسایل ، معمولا با صدور حکم به نفع زوجه پایان می یابد و زوج موظف می شود که جهیزیه را به زوجه مسترد نماید . اما سوالی که ممکن است مطرح شود آن است که آیا اعتراض به حکم استرداد جهیزیه امکانپذیر است ؟ اعتراض به حکم استرداد جهیزیه چگونه انجام می شود و مهلت اعتراض به حکم استرداد جهیزیه چقدر است ؟ در پاسخ به این سوالات ، در این مقاله ابتدا به بررسی استرداد جهیزیه و روش های استرداد جهیزیه می پردازیم و در ادامه اعتراض به رای استرداد جهیزیه را مورد بررسی قرار می دهیم .

استرداد جهیزیه

بر اساس قانون ، تهیه مقدمات و اسباب و وسایل زندگی مشترک بر عهده شوهر است و در این خصوص زن وظیفه قانونی ندارد ؛ اما به حکم عرف در اکثر نقاط کشور ما ، معمولا خانم به هنگام شروع زندگی مشترک و از باب تعاون و همکاری با شوهر با خود وسایلی را به منزل مشترک می برد که عرفا به آن جهیزیه می گویند . این مسئله سبب می شود که مالکیت جهیزیه به طور کامل در اختیار خانم باشد و مرد در این خصوص حقی نداشته باشد . اما زمانی که میان زوجین اختلافی پیش می آید ، معمولا خانم ها تصمیم به استرداد جهیزیه می گیرند و با تقدیم دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه خانواده ، جهیزیه را پس می گیرند . 

روش های استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه از سوی خانم ها به دو روش امکان پذیر است ؛ نخست با ارائه سیاهه یا فاکتور جهیزیه و دوم استرداد جهیزیه بدون داشتن فاکتور و با استناد به شهادت شهود . همانگونه که مرسوم است ، بعضا خانواده ها به لیستی از جهیزیه خانم را تهیه و به امضای شهود می رسانند که به آن سیاهه جهیزیه یا لیست جهیزیه نیز گفته می شود . علاوه بر این لیست ، ارائه فاکتور خرید وسایل نیز می تواند مدرکی برای استرداد جهیزیه باشد . در صورت عدم وجود این دو ، می توان با استناد به گواهی افراد مطلع ، آوردن جهیزیه را ثابت کرد . 

اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

مسئله مهمی که ممکن است مطرح شود آن است که گاهی شوهر نیز در طول زندگی مشترک وسایل و اسبابی را برای منزل خریداری کرده ولی زن آن وسایل را نیز جزء جهیزیه خود قید می کند . در این شرایط ، اعتراض به حکم استرداد جهیزیه از طرف زوج امکان پذیر است . در صورتی که زوج فاکتور خرید این وسایل را داشته باشد ، می تواند در مهلت مقرر برای تجدید نظر خواهی یعنی ظرف مدت بیست روز به حکم استرداد جهیزیه به نفع خانم اعتراض نماید . علاوه بر این ، استناد به شهادت شهود نیز ممکن است راهگشا باشد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استرداد جهیزیه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سایر موضوعات خانواده تاریخ ثبت: 02:08 1403/1/11 314 نفر بازدید